СТРАТЕГИЯ
ЗА УПРАВЛЕНИЕ И РАЗПОРЕЖДАНЕ С
ОБЩИНСКАТА СОБСТВЕНОСТ ЗА
МАНДАТ 2023 – 2027 г.
I. ВЪВЕДЕНИЕ
В изпълнение на чл. 8, ал. 8 от Закона за общинската собственост, Общинският съвет приема стратегия за управление на общинската собственост за срока на мандата си по предложение на кмета на общината.
Стратегията определя политиката за развитие на общинската собственост и стопанската дейност на общината и съдържа:
1. основните цели, принципи и приоритети за придобиване, управление и разпореждане с имотите - общинска собственост;
2. основните характеристики на отделните видове имоти, които могат да се предоставят под наем или да бъдат предмет на разпореждане;
3. нуждите на общината от нови имоти и способите за тяхното придобиване;
4. други данни, определени от общинския съвет.
Настоящата стратегия за управление на общинската собственост на Община град Добрич обхваща периода 2023 - 2027 г. Стратегията задава рамката, в която се определя политиката за развитие на общинската собственост и съдържа основните цели, принципи и приоритети за придобиване, управление и разпореждане с имотите – общинска собственост, очертани са основните характеристики на отделните видове имоти, които могат да се предоставят под наем или да бъдат предмет на разпореждане.
Стратегията представлява основата за разработване на годишни програми за управление и разпореждане с имотите - общинска собственост и план за действие за общинските концесии.
Разработването на настоящата стратегия е продиктувано не само от нормативните изисквания, но и от необходимостта за усъвършенстване на плановата дейност на общинския съвет и общинската администрация, като основа за:
- разработване на годишните програми за управление и разпореждане с имотите общинска собственост;
- перманентно отчитане на настъпилите промени в сравнение с предишни планови периоди;
- отчитане на новите приоритети на общинското развитие, при разработването на проектите за годишните бюджети на общината;
- ефективно и рационално управление на общинската собственост в интерес на гражданите на общината.
Общинската собственост е материална основа на местното самоуправление. Ефективното, планирано и в интерес на населението на общината управление е предпоставка за успешното реализиране политиката на общината във всички сфери.
Общинската собственост е постоянен, автономен източник на приходи за общинския бюджет и обезпечава финансирането на голяма част от общинските дейности. Предначертаните предварително цели и приоритети, оповестените намерения на общината при управлението и разпореждането с общинско имущество ще внесе прозрачност, последователност и ред, ще намали възможностите и съмненията за субективизъм и корупция.
Управлението на общинската собственост е процес, включващ систематични и координирани дейности и практики, чрез които Община град Добрич оперира със собствеността си, управлява разумно рисковете, разходите и приходите от собствеността. Този процес включва и придобиване, използване, поддържане, опазване и разпореждане със собствеността и е насочен към постигане на целите, които Общински съвет град Добрич и общинска администрация са си поставили в стратегическите документи на управлението.
II. ОБХВАТ И СТРУКТУРА НА СТРАТЕГИЯТА
1. Нормативна основа на общинската собственост
Съгласно чл. 136, ал. 3 и чл. 140 от Конституцията общината е юридическо лице и има право на своя собственост, която използва в интерес на териториалната общност.
Като правен институт общинската собственост отсъства в българската правна система повече от 40 години. Възстановяването на правната й уредба се извърши с изменението на Конституцията на НРБ от 1971 г. и на Закона за собствеността (ЗС) през 1990 г. (ДВ, бр. 31 от 1990 г.) и доразви с изменението на същия закон при приемане през следващата година на ЗМСМА (ДВ, бр. 77 от 1991 г.).
Конституцията на Република България посочва общинската собственост като един от видовете собственост, но не съдържа разпоредби, които да конкретизират обектите на същата собственост или да посочват критерии за такава конкретизация. Конституционният съд е имал повод при тълкуването на чл. 17, ал. 2 от Конституцията да посочи, че само със закон може да се определи кръгът на вещите, които са публична, съответно частна, собственост на общините. Пълна уредба на тази собственост се дава с приемането на Закона за общинската собственост (ДВ, бр. 44 от 1996 г.). С него бе уреден редът за придобиване, управление и разпореждането с имоти и вещи, общинска собственост.
Общината може да притежава имущество в съсобственост с държавата, юридически или физически лица (чл. 30, ал. 1 от ЗС).
Правото на собственост на общината ù осигурява възможността да съставя самостоятелен бюджет, в който важно перо са приходите от управление на общинското имущество, както и възможността да извършва стопанска дейност.
Обхватът и начинът на придобиване на правото на собственост на общината се определят със Закон (чл. 51, ал. 1 от ЗМСМА). Към специален закон за общинската собственост препраща и чл. 7 от ЗС, съгласно който режимът на обектите на държавната и общинската собственост се определя с отделни закони.
Общински съвет - град Добрич е приел досега всички изискващи се от ЗОС подзаконови нормативни актове:
- Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество;
- Наредба за реда и условията за установяване на жилищни нужди, за настаняване под наем, управление и разпореждане с жилища от общинския жилищен фонд на Община град Добрич;
- Наредба за реда и условията за използването на спортни обекти собственост на Община град Добрич, предоставени за управление на ОП „Спортни имоти“;
- Наредба за условията и реда за упражняване на правата на собственост на Община град Добрич в търговските дружества с общинско участие в капитала и за участието на Общината в граждански дружества и в сдружения с нестопанска цел и сключването на договори за съвместна дейност и др.
Актовете на Общинския съвет се актуализират в съответствие с измененията в законодателството и в съответствие с целите, залегнали в други стратегически документи, приети от Общинския съвет.
Според чл. 3 от ЗОС общинската собственост е публична и частнa.
Имотите публична общинска собственост се групират в три групи:
1. имотите и вещите, определени със закон;
2. имотите, предназначени за изпълнение на функциите на органите на местното самоуправление и местната администрация;
3. други имоти, предназначени за трайно задоволяване на обществени потребности от местно значение, определени от Общинския съвет.
Частна общинска собственост са всички други общински имоти и вещи. Плодовете и приходите от имотите и вещите - публична общинска собственост, са частна собственост на общината.
Имотите и вещите - публична общинска собственост, земите от общинския поземлен фонд и горските територии - общинска собственост, не могат да се придобиват по давност. Имотите и вещите - публична общинска собственост, не могат да се отчуждават и да се прехвърлят в собственост на трети лица, освен в полза на държавата, при условия и по ред, определени в специален закон, като в тези случаи публичният характер на собствеността не може да се променя от държавата, в чиято полза се прехвърля правото на собственост. Имоти - публична общинска собственост, могат да се обременяват с ограничени вещни права само в случаите, определени със закон. Собствеността върху имоти - публична общинска собственост, не подлежи на възстановяване.
Имотите и вещите - частна общинска собственост, могат да бъдат обект на разпореждане. За тях се прилагат общите разпоредби за собствеността, освен ако в закон е предвидено друго.
Съгласнo чл. 6, ал. 1 и ал. 2 от ЗОС имотите и вещите - публична общинска собственост, които са престанали да имат предназначението по чл. 3, ал. 2 от ЗОС, се обявяват от общинския съвет за частна общинска собственост, а за публична общинска собственост се обявяват имотите и вещите - частна общинска собственост, които са придобили предназначението по чл. 3, ал. 2 от ЗОС.
Общината удостоверява възникването, изменението и погасяването на правото си на собственост върху имоти с акт за общинска собственост. Актът за общинска собственост е официален документ, съставен от длъжностно лице по ред и форма, определени в закона. Актът за общинска собственост няма правопораждащо действие.
За временните постройки, улиците, площадите, общинските пътища и други линейни обекти на техническата инфраструктура не се съставят актове за общинска собственост, освен ако в специален закон е предвидено друго.
След съставянето на всеки акт за общинска собственост, данните и обстоятелствата, констатирани в него, се вписват в зависимост от характера на собствеността в главния регистър за публичната общинска собственост или в главния регистър за частната общинска собственост.
Регистрите за общинските имоти са общодостъпни и всеки може да иска справка по тях.
Съгласно чл. 8, ал. 1 от ЗОС, придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват под общото ръководство и контрол на общинския съвет, който от своя страна приема настоящата Стратегия за управлението на общинската собственост.
- Обхват
Настоящата Стратегия за управление и разпореждане с общинска собственост обхваща периода 2023-2027 г.
Стратегията НЕ разглежда:
- собствеността, включена в капитала на търговски дружества;
- сградите - публична общинска собственост, представляващи детски заведения, училища, читалища, музеи и културни институти, които са предоставени на организации и юридически лица по силата на специални закони;
- имотите и вещите - публична общинска собственост, предназначени да обслужват функционирането на органите на местното самоуправление и местната администрация;
- състоянието и стратегията за развитие на общинската собственост, обслужваща и обезпечаваща общинските дейности - образование, здравеопазване, социални грижи, култура, спорт, гробищни паркове и обредни зали, техническата инфраструктура.
3. Структура
Стратегията представя:
- основните принципи, цели и приоритети при управление и разпореждане с имоти - общинска собственост;
- основните характеристики на отделните видове имоти, които могат да се предоставят под наем или да бъдат предмет на разпореждане;
- нуждите на общината от нови имоти и способите за тяхното придобиване.
Формулирането на стратегията при управлението на всеки вид собственост трябва да се основава на:
- Идентифициране на обема собственост.
2. Анализ на състоянието към момента, включително:
- рискове и слаби страни при управлението;
- плюсове и възможности за развитие на потенциала.
3. Политики и конкретни задачи.
III. Основни принципи, цели и приоритети за придобиване, управление и разпореждане с имотите - общинска собственост
1. Основни принципи при придобиване, управление и разпореждане с общинската собственост:
- Законосъобразност
Общинският съвет, кметът на общината, действат в рамките на правомощията си, установени от Закона и подзаконовите нормативни актове.
- Целесъобразност
При упражняване на правомощията си Общински съвет - град Добрич и Община град Добрич вземат решения, насочени към повишаване на ефективността при придобиването, управлението и разпореждането с общински имоти, при спазване на закона и установените в тази стратегия принципи, цели и приоритети.
- Приоритетност на обществения интерес
При упражняване на правомощията си по придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество органите приоритетно следят за защита на обществения интерес. Имотите, общинска собственост, се управляват в интерес на населението на общината, с грижата на добър стопанин, съобразно предназначението и нуждите, за които са предоставени.
- Публичност
При придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество органите са длъжни да осигуряват откритост, достоверност и пълнота на информацията в рамките на закона.
- Състезателност
Управлението и разпореждането с общински имоти на Община град Добрич се извършва след провеждането на публичен търг или публично оповестен конкурс по ред и начин определени в наредбата по чл. 8 ал. 2 от ЗОС.
- Плановост
Управлението на общинските имоти в Община град Добрич се извършва въз основа на мандатна Стратегия за управление на общинската собственост и годишни програми за управление и разпореждане с имотите - общинска собственост, приемани от Общински съвет - град Добрич, по предложение на Кмета на общината.
2. Основни цели при придобиване, управление и разпореждане с имотите - общинска собственост
2.1. При придобиването, управлението и разпореждането с имотите - общинска собственост ще се следват следните стратегически цели:
- достигане и поддържане на висок икономически и социален растеж за осигуряване на устойчиво развитие на Община град Добрич;
- повишаване качеството на публичните услуги;
- подобряване качеството на жизнената среда чрез развитие и модернизация на инфраструктурата на града, постигане на европейски стандарти при благоустрояването на града, чиста, зелена и удобна градска среда - поддържани тротоари, вътрешно квартални улици и градини, подобряване на условията за възпитанието и образованието на децата, подобряване на условията за спорт и здравословен и активен живот;
- насърчаване на местното икономическо развитие;
- повишаване приходите в общинския бюджет;
- оптимизиране на разходите при управление на общинската собственост.
2.2. Оперативни цели:
- увеличаване на общинската собственост, чрез проучване и актуване на нови имоти;
- подобряване на състоянието, ремонт, модернизация на имотите, общинска собственост;
- управление на общинската собственост с активното участие на гражданите за гарантиране на обществения интерес;
- по - висока степен на задоволяване на реалните обществени нужди и интереси, свързани с общинската собственост;
- активно използване на европейските фондове.
3. Приоритети при придобиване, управление и разпореждане с имотите - общинска собственост
3.1. Приоритет 1: Създаване на условия за устойчиво и ефективно управление и разпореждане с общинската собственост
Дейности:
- Разработване и приемане от общинския съвет на годишна програма за управление и разпореждане с имотите, общинска собственост (отдаване под наем, продажби, учредяване на вещни права и др.).
- Максимално идентифициране и актуване на обектите общинска собственост.
- Активни действия за придобиване на имоти с местно значение от държавата.
- Утвърждаване на публичен търг или конкурс с конкретно поети инвестиционни ангажименти, като основна форма при разпореждането с общинска собственост.
- Управление на общинските имоти чрез публично - частното партньорство, концесия за строителство или концесия за услуги.
- Извършване на разпоредителни сделки с неефективната и ненужна общинска собственост, към която няма проявен интерес за отдаването ù под наем.
- Осъществяване на контрол на изпълнението на задълженията на страните по сключените концесионни договори, договори от проведени конкурси и договори за наем.
- Ефективно управление на общинските жилища като основа за решаване социалните проблеми на гражданите с ниски доходи.
3.2. Приоритет 2. Стимулиране на инвестиционната активност и осигуряване на прозрачност при управление на общинската собственост
Дейности:
- Проактивна политика по привличане на външни инвеститори.
- Обявяване в официалния сайт на Община град Добрич на свободните обекти, сгради и терени, процедури по публични търгове и публично оповестени конкурси.
- Поддържане в актуално състояние на публичен електронен регистър на общинската собственост.
- Усъвършенстване на ползваната информационна система по регистрирането и управлението на общинската собственост.
3.3. Приоритет 3. Териториално - устройствени предпоставки за ефективно управление на общинската собственост
Дейности:
- Изясняване потребностите от Подробни устройствени планове на територията на общината и разработване програма за тяхното изработване след обществено обсъждане (изработване на устройствен план за Лозята - предпоставка за бъдещо благоустрояване и развитие).
- Участие на гражданите в процеса на разработване на плановете, програми и при вземане на значими за общността решения.
3.4. Приоритет 4. Устойчиво управление на земеделските земи от общинския и остатъчния поземлен фонд и стимулиране на инвестиционната активност
Дейности:
- Контрол по изпълнението на задълженията по сключени договори за наем за земеделска земя - общинска собственост.
- Предоставяне под наем на обработваеми земеделски земи, мери, пасища в съответствие с условията за поддържане на земята в добро екологично и земеделско състояние.
3.5. Приоритет 5. Привличане максимални средства от държавата и европейските фондове за реконструкция и модернизация на общинската собственост в сферата на инфраструктура, образование, здравеопазване, социални дейности и др.
Дейности:
- Обществено обсъждане на предложенията за кандидатстване с проекти по оперативните програми за привличане на средства от европейските фондове.
IV. Основни характеристики на отделните видове имоти, които могат да се предоставят под наем или да бъдат предмет на разпореждане
Анализ на състоянието на видовете имоти общинска собственост
Политики и задачи за постигане на целите на настоящата стратегия
Изпълнението на политиката за управление на общинската собственост е свързана с избора и прилагането на позволените от правната рамка способи за придобиване, разпореждане и управление на собствеността.
Ключово условие за ефективното изпълнение на политиката за управление на общинската собственост е имотите да бъдат класифицирани по функции и оценени като потенциал според следните признаци:
- Според предназначението им:
- имоти, които се използват за административни нужди (сградите на общинската администрация и други, предвидени за административни нужди);
- имоти, използвани за предоставяне на публични услуги (образователни, социални, културни, спортни и др.) и за изпълнение на различни проекти на общината с важно социално значение (част от тези имоти се управляват от общинските предприятия);
- имоти, които не се използват за административни нужди и за предоставяне на публични услуги, които могат да се отдават под наем, за ползване, чрез възлагане на концесия или с тях да се извършват разпоредителни сделки - т.н. "свободни имоти".
- Според финансовите резултати от управлението:
- „имоти източници на приходи”;
- „имоти източници на разходи”.
- Според потенциалните възможности за управлението на имотите:
- „общински имоти за разпореждане”;
- „общински имоти, които общината трябва да запази за своите нужди”;
- „общински имоти, които общината трябва да подобри” (ремонтира, реконструира, санира);
- „имоти, които общината трябва да придобие от държавата или трети лица” (когато наличните общински имоти не отговарят на нуждите на общината).
Класификацията по функционален признак прави възможно формулирането на целите на управлението на трите групи имоти:
-
- При имотите за административни нужди на Общината целта на управлението на общинската собственост е оптимизиране на оперативните разходи, повишаване на ефективността на разходите за поддръжка на имотите и капиталовите разходи.
- При имотите, използвани за предоставяне на услуги и изпълняване на проекти с важно социално значение, целта на Община град Добрич при управлението на общинската собственост е постигане на заложените в стратегическите документи на общината нива на обхват, вид и качество на предоставените услуги, оптимизиране на оперативните разходи и повишаване на ефективността на разходите за поддръжка и капиталовите инвестиции в имотите.
- При имотите, които могат да се отдават под наем, за ползване, за възлагане на концесия или с тях да се извършват разпоредителни сделки - т.н. "свободни имоти", целта на Община град Добрич е максимизиране на финансовите резултати - увеличаване на генерираните от имотите приходи в бюджета, чрез използване на пазарни подходи за постигане на висока доходност при управлението им.
Нивото на реализиране на тези цели ежегодно се представя в Доклад на кмета на общината за резултатите от управлението на общинската собственост по видове и категории обекти, изготвян във връзка с чл. 66а от Закона за общинската собственост.
Със Закона за концесиите (в сила от 02.01.2018 г.) се урежда публично-частното партньорство, при което по възлагане от възлагащ орган и/или от възложител икономически оператор изпълнява строителство или предоставя услуги чрез концесия за строителство или концесия за услуги. Доколкото в раздел VІ от първа глава на ЗК не е определено друго, законът се прилага за всяка концесия за строителство или концесия за услуги независимо от това дали стойността ѝ е по-голяма или равна на левовата равностойност на прага, определен с регламент на Европейската комисия, приет на основание чл. 9 от Директива 2014/23/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 февруари 2014 г. за възлагане на договори за концесия (ОВ, L 94/1 от 28 март 2014 г.).
Целта е да осигури:
- развитие на качествени и достъпни инфраструктура и услуги от обществен интерес чрез партньорство между възлагащите органи и/или възложителите, от една страна, и икономическите оператори - от друга страна;
- задоволяване на обществени потребности чрез включване на частни инвестиции в строителството и в предоставянето и управлението на услуги при най-добро съотношение на качество и цена;
- ефективност и ефикасност при разходването на публични средства и на средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове и програми;
- икономическа ефективност при управлението на собствеността на общината в защита интереса на гражданите и обществото.
Характерът и спецификата от отделните видове собственост предполагат конкретните политики, цели и задачи за всеки от тях да бъдат изведени самостоятелно.
Съгласно Главните регистри на общинската собственост - публична и частна, в Община град Добрич към 31.12.2023 год. има съставени общо 5807 акта за общинска собственост, от които 391 броя публична общинска собственост.
Към настоящия момент са съставени актове за публична общинска собственост за следните видове имоти:
|
№ |
Вид на имота |
Брой актове |
|
1. |
Незастроени поземлени имоти |
167 |
|
2. |
Детски градини |
49 |
|
3. |
Детски ясли |
10 |
|
4. |
Училища |
29 |
|
5. |
Културни институти |
14 |
|
6. |
Здравни заведения |
3 |
|
7. |
Имоти, предназначени за спорт |
26 |
|
8. |
Административни сгради |
10 |
|
9. |
Пречиствателна станция за отпадни води |
1 |
|
10. |
Регионално депо за отпадъци |
1 |
|
11. |
Гробищен парк |
4 |
|
12. |
Други |
77 |
|
Общо: 391 |
||
Съгласно класификация на чл. 3, ал. 3 от Закона за общинската собственост и в зависимост от предназначението си, като частна общинска собственост в Община град Добрич са актувани сгради, поземлени имоти и урегулирани поземлени имоти, общински жилища и др.
Към настоящия момент са съставени актове за частна общинска собственост за следните видове имоти:
|
№ |
Вид на имота |
Брой актове |
|
1. |
Незастроени поземлени имоти |
2121 |
|
2. |
Административни сгради |
11 |
|
3. |
Жилищни имоти |
1781 |
|
4. |
Спортни обекти |
15 |
|
5. |
Други |
1065 |
|
6. |
Имоти в съсобственост с частни лица |
423 |
|
|
Общо |
5416 |
С влизане в сила на Закона за общинската собственост на 01.06.1996 година стартира процесът на идентификация на общинската собственост, който продължава и в момента. Работата по пълното идентифициране на общинската собственост се извършва от дирекция “Общинска собственост”.
Проучване и актуване на имоти се прави предимно при наличие на инициатива за разпореждане с конкретен терен или сграда.
С Решение по к.д. № 16/2021 година на Конституционния съд на Република България е отменен мораториума за придобиване по давност на държавни и общински имоти от 24.02.2022 г.
С отпадане на мораториума е дадена възможност всяко частно лице при доказване на десетгодишно непрекъснато, добросъвестно владение върху общински имот да стане собственик на имота. Способ за противопоставяне на такива действия е спешното съставяне на актове за общинска собственост за неактуваните имоти.
В тази връзка бяха предприети действия по издирване, идентифициране и актуване на имоти, за които не са съставени актове за общинска собственост.
1. НЕЗАСТРОЕНИ ТЕРЕНИ
Община град Добрич разполага с незастроени терени, отредени предимно „за жилищно строителство” и „за обществено обслужване”, разположени в кварталите на града, както и с имоти, предвидени „за производствени и складови дейности” по плана на град Добрич.
Анализирайки състоянието на този вид общинска собственост се открояват следните:
Рискове и слаби страни
- не достатъчно добре изградена инфраструктура до и около имотите „за обществено обслужване” и „за производствени дейности”;
- необходимост от оптимизиране на темповете за осъществяване на процедурите по разпореждане;
- недостатъчен кадрови и организационно – технически ресурс.
Плюсове и възможности
- увеличаване на общинската собственост, чрез проучване и актуване на нови имоти;
- възможност за промени на регулационните и застроителни планове с цел обособяване на терени „за обществено обслужване” и „за производствени дейности”;
- попълване на съществуващите кадастрални планове и карти и разработване на нови там, където е необходимо;
- максимално развитие потенциала на всеки имот;
- поддържане и актуализиране на публични регистри за имотите общинска собственост.
Направеният анализ предполага реализиране на следното:
- подобряване състоянието на уличната мрежа в кварталите и индустриалните зони. През последните четири години започнахме този процес с няколко важни за бизнеса транспортни връзки. През следващите години задължително трябва да се продължи с реконструкция на улиците в тези райони;
- изграждане на връзката на „Индустриален парк” с бул.”Трети март”;
- осигуряване на приоритетна грижа, бързи и качествени административни услуги за инвеститорите при реализирането на плановете им за нови предприятия и откриване на работни места;
- гарантиране на ускорени процедури и съкратени срокове за предоставяне на услуги на бизнеса.
2. ЗАСТРОЕНИ НЕЖИЛИЩНИ ИМОТИ
Нежилищни имоти - частна общинска собственост, които не се използват за нуждите на органите на общината или на юридически лица на общинска бюджетна издръжка се отдават под наем.
Отдаването под наем е начин за дългосрочно получаване на приходи в общинския бюджет. Същевременно се предоставя възможност на физически и юридически лица да развиват търговска дейност, да извършват услуги и за задоволяване на административни нужди, като се осигурява поддържането на имотите в добър експлоатационен вид, за сметка на наемателите. Интересът към обекти на територията на общината, насочен предимно към помещения и павилиони с по-голяма площ, предназначени за извършване на търговска дейност намалява. За рационализиране на използването на този вид имоти е необходима значително по-голяма гъвкавост на органите вземащи решения, за да не се губят приходи от оставането на тези имоти без наематели.
Към края на 2023 г. договорите за отдаване под наем на имоти и части от имоти общинска собственост са 308 бр., разпределени по видове, както следва:
|
№ по ред |
По видове |
Брой договори |
|
1 |
2 |
3 |
|
1. |
Договори за имущество |
157 |
|
2. |
Договори за реклама |
47 |
|
3. |
Договори за част от общински терени |
104 |
Анализирайки състоянието на този вид общинска собственост се открояват следните:
Рискове и слаби страни
- недостиг на сгради за обществено-обслужващи и административни дейности;
- лошо състояние на част от сградите и недостиг на средства за поддръжка и опазване на собствеността;
- имоти – общинска собственост са в съсобственост с имоти на физически и юридически лица, като част са в многоетажни сгради;
- наличие на сгради, към които липсва интерес за наемане и ползване;
- намаляване на ежегодните приходи от отдаване под наем.
Плюсове и възможности
- възможност за увеличаване на сградния фонд чрез ПЧП при застрояването учредяване право на строеж, пристрояване или надстрояване срещу получаване на реални обекти в новопостроените сгради;
- предоставяне на имоти под наем за по -дълъг период от време;
- оптимизиране процеса на управление;
- прекратяване на съсобствеността чрез продажбата на частта на общината, изкупуване частта на съсобствениците или замяна;
- осигуряване на средства от евро - фондовете и други финансови инструменти за подобряване състоянието на имотите.
Направеният анализ предполага реализирането на следното:
- мерки за текущ и основен ремонт и поддръжка на сградния фонд;
- да се подготвят проекти за кандидатстване по оперативните програми за осигуряване на средства от евро - фондовете за подобряване състоянието на сградите;
- да се изготви финансово - икономически анализ за разходите по поддръжка на сградите и очакваните приходи, с оглед вземане на решение за разпореждане.
3. ОБЩИНСКИ ЖИЛИЩЕН ФОНД
По предложение на Кмета на Община град Добрич с решение на Общински съвет, се приема списъка с който се определят броя, вида и предназначението на общинския жилищен фонд. Организацията, контрола и промени в списъка се осъществяват по предложение на Кмета на Общината, съобразно потребностите на общината.
Община град Добрич стопанисва 1223 броя общински жилища, от тях:
- За настаняване под наем на граждани с установени жилищни нужди – 1155 бр.
- Резервни жилища – 44 бр.
- Ведомствени жилища – 17 бр.
- Оборотни жилища – 7 бр.
Управлението на жилищния фонд на Община град Добрич е регламентирано с Наредбата по чл. 45а от Закона за общинската собственост. Стопанисването и контрола на общинските жилища извеждат силните и слабите страни, и възможностите за по - добра организация по изпълнение.
|
Силни страни |
Слаби страни |
|
|
Значителна част от общинския жилищен фонд е остарял, в недобро състояние. Построени преди повече от 30 години, сградите са с преобладаваща конструкция - едропанелно строителство, което значително оскъпява текущата поддръжка. Нужно е изработване и прилагане на ясни правила и критерии за настаняване на граждани/домакинства в общински жилища, както и в резервни такива.
- ЗЕМЕДЕЛСКИ ЗЕМИ
Дирекция „Общинска собственост“ отговаря за стопанисването на земеделските земи общинска собственост като организира търгове за отдаването им под наем и осъществява контрол за спазване условията и задълженията по дългосрочните договори и за събираемостта на приходите от тях. Дейността на дирекцията се осъществява, спазвайки действащите закони, наредби и правилници.
Ежегодно се отдават със Заповед на кмета и при наличие на проявен интерес земеделски имоти с начин на трайно ползване „лозе“ за срок от една стопанска година.
Пасищата, мерите и ливадите публична общинска собственост се отдават под наем, съгласно действащото законодателство на земеделски стопани с регистрирани животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, съобразно техния вид и брой по цена, определена по пазарен механизъм.
Наблюдава се слаб интерес от страна на животновъдите за наемане на имотите с начин на трайно ползване – пасища, мери и ливади.
Добър приход за Община град Добрич се реализира и от отдаването на полските пътища, които попадат в масивите за ползване и които не са необходими за осъществяване на пътен достъп.
V. Придобиване на имоти от Община град Добрич
Община Добрич придобива собственост съгласно нормите на чл.34, ал.1, 2 и 3 от Закона за общинската собственост и Глава Втора от Наредбата на Общински съвет град Добрич по чл.8, ал.2 от същия закон, с която се указва реда за придобиване, управление и разпореждане с общинска собственост. Община град Добрич придобива сгради, постройки, съоръжения или части от тях, чрез извършване на строителство, надстрояване и пристрояване на съществуващи сгради в съответствие със строителната си програма и в рамките на предвидените капиталови разходи в общинския бюджет. Доставката на машини, съоръжения, транспортни средства, оборудване и други дълготрайни активи, както и движимите вещи необходими за административни и стопански нужди се осигурява от кмета на общината в рамките на предвидените по бюджета средства, по законоустановен ред.
Друг способ за придобиване на собственост на Oбщина град Добрич, е принудителното отчуждаване на имоти собственост на физически или юридически лица за задоволяване на общински нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин. Отчуждаването се извършва въз основа на влязъл в сила подробен устройствен план, предвиждащ изграждането на обекти – публична общинска собственост, както и за изграждане на други обекти, определени със закон, след предварително и равностойно парично обезщетение.
В изпълнение на Решение № 50-5 от 25.06.2019 г. на Общински съвет град Добрич за одобрен проект за Подробен устройствен план - План за застрояване (ПУП- ПЗ) за „Разширение на гробищен парк” – град Добрич, през този мандат ще се продължи с процедурите по принудително отчуждаване на имоти, собственост на физически или юридически лица.
На територията на Община град Добрич е съсредоточена държавна собственост – собственост на МО, която вследствие на реформи в армията и законодателството е престанала да изпълнява функциите си (бивше военно летище - Добрич).
VI. Осигуряване на финансови средства за реализиране на стратегията
За постигане на максимална ефективност на процесите по придобиване, управление и разпореждане с общинска собственост в Община град Добрич, следва да бъде създаден механизъм за координиране и планиране на дейностите и разпределението на собствените финансови средства.
Възможност за осигуряване на финансови средства за управлението на собствеността на Община град Добрич следва да се търсят и чрез разработване и изпълнение на проекти по Оперативните програми.
VII. ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Настоящата стратегия се приема на основание чл. 8, ал. 8 от Закона за общинската собственост за срока на мандат 2023-2027 година на Общински съвет град Добрич. По своята същност тя е отворен документ и може да търпи изменения в целите и приоритетите си за периода на действието си в зависимост от състоянието и възможностите на общината. Стратегията е основа за приемане на Годишна програма за управление и разпореждане с общинска собственост за съответната финансова година.
Приета с Решение №4 - 15/30.01.2024 г.
от Общински съвет град Добрич




