Общинска стратегия за подкрепа и личностно развитие на децата и учениците в Община град Добрич (2024 – 2026 г.)

A A A

 

ОБЩИНСКА СТРАТЕГИЯ ЗА ПОДКРЕПА ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦАТА И УЧЕНИЦИТЕ

В ОБЩИНА ГРАД ДОБРИЧ

(2024 – 2026 г.)

 

СПИСЪК СЪС СЪКРАЩЕНИЯТА

ДГ

Детска градина

НПрО

Наредба за приобщаващото образование

ДСП

Дирекция за социално подпомагане

ДПЛР 

Допълнителна подкрепа за личностно развитие

ЕПЛР

Екип за подкрепа за личностно развитие

ЗПУО

Закон за предучилищното и училищното  образование

МОН

Министерство на образованието и науката

МС

Министерски съвет

МКБППМН

Местна комисия за борба с противообществени    прояви на малолетни и непълнолетни

НПО

Неправителствена организация

НЕИСПУО

Национална електронна информационна система за предучилищно и училищно образование

НУ

Начално училище

ОЗД             

Отдел „Закрила на детето“

ОПЛР

Обща подкрепа за личностно развитие

ОУ              

Основно училище

РДСП

Регионална дирекция за социално подпомагане

РЕПЛРДУСОП

Регионален екип за подкрепа за личностно развитие на деца и ученици със специални образователни потребности

РУО

Регионално управление на образованието

РЦПППО

Регионален център за подкрепа процеса на приобщаващото образование

СОП

Специални образователни потребности

СУ

Средно училище

ЦОП

Център за обществена подкрепа

ЦОУД 

Целодневна организация на учебния ден

ЦПЛР

Център за подкрепа за личностното развитие

ЦСОП

Център за специална образователна подкрепа

ДМСГД

Дом за медико-социални грижи за деца

 

 

ВМЕСТО УВОД

Личностното развитие не е просто усвояване на умения. То е в смисъла да намериш себе си, отговаряйки на предизвикателствата на живота по начин, който ти помага да израстваш. Личностно развитие е да предизвикваш своя безграничен потенциал и всеки ден да ставаш все по-добър. То е предпоставка за по-качествен начин на живот и като такова дава възможност на всеки човек да осъзнае и развие своите знания, таланти и потенциал с цел по-добра реализация. Подкрепата на личностно развитие е не просто да градим, но и да развиваме веднъж изградената личност, да даваме изява на все по-голяма част от талантите ѝ. От друга страна, личностното развитие не трябва да се разглежда едностранчиво –  само като подпомагане на децата и учениците да развият своите дарби, защото то е и възможност за подкрепа на тези, които имат определени дефицити, и начин да се направи така, че те да са абсолютно пълноценни и равнопоставени.

Правото на личностно развитие е регламентирано в Закона за предучилищното и училищно образование и Наредбата за приобщаващо образование. Съгласно чл. 176 от ЗПУО и чл. 4 на Наредба за приобщаващото образование, в зависимост от индивидуалните им образователни потребности, на децата и учениците в системата на предучилищното и училищното образование се предоставя обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие, която осигурява подходяща физическа, психологическа и социална среда за развитие на способностите и уменията им.

 

 

 

I. РЕЗЮМЕ НА ОБЩИНСКАТА СТРАТЕГИЯ

 

 Общинската стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците  на Община град Добрич е разработена в съответствие с националната политика в областта на приобщаващото образование и е съобразна с актуалното състояние на образователните институции на територията на Община град Добрич и възможностите им за осигуряване на подкрепа за личностно развитие на децата и учениците.

            Целите и дейностите на  Общинската стратегия са съобразени със законовата рамка на процеса на приобщаващо образование в българските образователни институции и  право на всяко дете да бъде приобщено и ценено, да се гарантира достъпа му до подкрепа за личностно развитие в зависимост от неговите индивидуални потребности.

Общинската стратегия регламентира обществените отношения, свързани с процесите на приобщаващото образование, както и дейностите на всички институции в системата на предучилищното и училищното образование за предоставяне на подкрепа за личностно развитие на децата и учениците.

 

 

 

 

 

 

 

Основните принципни постановки, залегнали в настоящата стратегия, са:

1. Гарантиране правото на всяко дете и ученик на достъп до детска градина и училище, най-близки до неговото местоживеене, и до качествено образование.

2. Гарантиране достъпа на всяко дете или ученик до подкрепа за личностно развитие в зависимост от неговите индивидуални потребности.

3. Прилагане на диференцирани педагогически подходи в съответствие с интересите на детето и ученика, стимулиращи неговата мотивация, съобразени с възрастовите и социални промени в живота му и адаптирани към способността му да прилага усвоените компетентности на практика.

4. Приемане и зачитане уникалността на всяко дете и ученик и подкрепа на неговото личностно израстване.

5. Равнопоставеност и недопускане на дискриминация при провеждане на предучилищното и на училищното образование.

6. Професионално развитие и повишаване на педагогическите компетентности на работещите в образователните институции с оглед осигуряване на обща и допълнителна подкрепяща среда на децата и учениците.

7. Сътрудничество на институциите в системата на предучилищното и училищното образование на всички равнища – управление, диалог и екипност, споделяне на добри практики в процеса на приобщаващото образование, ефективно взаимодействие с родителските общности и неправителствените организации, осигуряване на обща и допълнителна подкрепяща среда.

8. Гъвкавост и динамичност на процеса на приобщаващото образование съобразно с потребностите на децата и учениците и в зависимост от спецификата на обществения живот.

 

 

II. НОРМАТИВНИ  ИЗИСКВАНИЯ ЗА РАЗРАБОТКАТА

 

 Общинската стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в Община град Добрич е разработена в изпълнение на разпоредбата на чл. 197, ал. 1 и ал. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование (посл. изм. и доп. ДВ. бр. 11 от 02.02.2023 г.), чл. 5 от Наредбата за приобщаващото образование (НПрО, посл. изм. и доп. ДВ. бр. 91 от 02.11.2021 г.) и Областната стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в Област Добрич, съгласувана с началника на Регионалното управление по образование и Областния съвет за развитие на област Добрич и утвърдена от областен управител на Област Добрич.

В основата на Общинската стратегия стои Анализът за потребностите от подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в Община град Добрич, приет с Решение №45/28.02.2023 г. на Общински съвет град Добрич.

 

III. АНАЛИЗ ЗА ПРЕДХОДНИЯ ПЕРИОД

 

Цялостната политика за приобщаване е насочена към създаване на условия за подкрепа на индивидуалността на всяко дете/ученик чрез премахване на пречките пред ученето и на възможностите му за развитие и участие във всички аспекти на живота.

През учебната 2022/2023 г. в системата на предучилищното и училищното образование в Община град Добрич функционират 12 детски градини /11 общински и 1 частна/; 17 общински училища, от които 6 основни, 1 обединено, 5 средни, 2 профилирани гимназии, 2 общински професионални гимназии, 1 спортно училище; 3 частни училища и 4 държавни професионални гимназии.

Анализът за потребностите от подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в Община град Добрич, приет с Решение №45/28.02.2023 г. на Общински съвет град Добрич показва следното:

 

1. На децата и учениците със специални образователни потребности се осигурява подкрепа за личностно развитие

За учебната 2022/2023 година броят на подкрепените деца и ученици със специални образователни потребности е 334. Подкрепата се оказва от специалисти, назначени в детски градини и училища или в регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващо образование.

Ресурсно подпомагане на деца и ученици със СОП от специалисти, назначени в образователните институции

Община

Брой деца/ученици

Детски градини

Училища

Добрич

182

48

134

 

Ресурсно подпомагане на деца и ученици със СОП от специалисти, назначени в РЦПППО – Добрич

Община

Брой деца/ученици

Детски градини

Училища

Добрич

152

51

101

 

В Община град Добрич се осъществява и активно взаимодействие между държавни, общински органи и структури, включително доставчици на социални услуги за осигуряване на подкрепа за личностно развитие на децата и учениците.

На територията на общината функционират следните социални услуги за деца и младежи:

Социални услуги – резидентен тип

  • Комплекс за социални услуги „Дъга“, обединяващ три Центъра за настаняване от семеен тип за деца без увреждания с капацитет 45 потребители;
  • Комплекс за социални услуги, обединяващ четири Центъра за настаняване от семеен тип на деца и младежи с увреждания – капацитет 56 потребители и Център за обществена подкрепа с 25 потребители;

 

Социални услуги – почасова и дневна грижа

  • Комплекс за социални услуги „Палитра“, част от който са Дневен център за деца с увреждания с капацитет 70 места;
  • Център за обществена подкрепа към КСУД “Дъга“, с капацитет 30 места;
  • Център за обществена подкрепа , с външен доставчик Български червен кръст с капацитет 25 потребители;

 

Механизъм лична помощ – оказва подкрепа и предоставя услугата „Личен асистент“ на 88 деца с увреждания.

 

Социални услуги, предоставяни по проекти:

  •  „Приеми ме 2015“ – проект, по който се осигурява семейна среда за отглеждане на деца, лишени от родителска грижа в  семействата на 27 приемни родители на територията на цялата област Добрич.
  • „Наблюдавано жилище за младежи“ с капацитет 6 младежи от 18 до 21 години
  •  „За равен шанс за децата“ – проект, чрез който в Общностен център се предоставят четири интегрирани услуги в подкрепа на 565 деца от 0 до 7 години.

 

Посочените данни могат да се обобщят в следната таблица:

 

 

Социални услуги

 

Брой деца, ползващи СУ

Данни за включването

в образование

 

Брой деца, които не посещават образователни институции

Училище /ДГ

Брой деца/ученици

КСУ „Дъга“

45

училище

45

 

КСУ

56

училище

16

40 – поради заболяване

ЦОП – 2

30

училище

30

 

ЦОП към БЧК

25

училище

25

 

ДЦДУ към КСУ „Палитра“

70

училище

70

 

 

2. През предходния период се оказва подкрепа за личностно развитие и на децата/учениците с изявени интереси в областта на науката, технологиите, изкуствата и спорта.

В училищата в Община град Добрич са създадени условия за удовлетворяване интересите, желанията и потребностите за личностно израстване и реализация на децата и учениците в свободното от учене време. Съществуват условия за изява и участия в конкурси, конференции, олимпиади, спектакли, състезания, празнични програми, изложби, открити занимания и др. С успех се реализират извънкласни форми, като вокални и танцови групи, куклено-театрални студия, арт работилници и др., за които има много добра материална база. А във всяка една от общинските детски градини се организират и допълнителни дейности, като народни танци; модерен балет; английски език; футбол; карате и др.

Силни страни в реализирането на форми за развитие на интересите и потребностите на децата и учениците от детските градини и училища на територията на Община град Добрич са:

  • работа по проекти и национални програми – „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“, „Подкрепа за приобщаващо образование“, „Хубаво е в детската градина“; „Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда“; „Информационни и комуникационни технологии в системата на предучилищното и училищното образование“; „Заедно за всяко дете“; „Иновации в действие“; „Без свободен час“; „Заедно в изкуствата и спорта“ и др.;
  • осигуряване на възможности за индивидуална изява на децата и учениците чрез организиране на различни конкурси, състезания, форуми и училищни инициативи;
  • възможност за участие в областни, национални и международни състезания и олимпиади;
  • осигуряване на подходящи условия за творчески и спортни занимания в свободното време, както и през ваканционните дни;
  • възможност за надграждане познанията на учениците в определени научни области;
  • развитие на уменията за учене, творческите и спортните способности на учениците в тематични области, които са извън включените в задължителната училищна подготовка;

В училищата на Община град Добрич са осигурени необходимите ресурси за реализиране на формите за развитие на интересите и потребностите на учениците. Училищата разполагат с:

  • висококвалифицирани педагогически кадри;
  • добра материално-техническа база – обзаведени стаи за провеждане на дейности по интереси при целодневна организация на учебната дейност, компютърни кабинети, центрове за библиотечно-информационно обслужване, актови зали, зали с интерактивни дъски и мултимедийни проектори, физкултурни салони и спортни площадки за провеждане на състезания и турнири;
  • осигурена безопасна и сигурна среда – жива охрана, пропускателен режим, видео наблюдение, домофонни системи.

 В ОУ „Стефан Караджа“, СУ „Любен Каравелов“, СУ „Св. Климент Охридски“ и СУ „Димитър Талев“ имат изградени STEM центрове, основани на идеята за фокусирано обучение по четирите направления – наука, технология, инженерство, математика – в интердисциплинарен и приложен подход.

На територията на Община град Добрич функционира добре развита мрежа от културни институти, читалища, Младежки център, неправителствени организации и спортни клубове, които също предоставят възможности за обща подкрепа за личностното развитие на децата и учениците.

       Успоредно с това Община град Добрич осигурява много и разнообразни възможности за индивидуална изява на децата и младите хора чрез организиране на конкурси, фестивали и състезания с местно, регионално, национално и международно значение, като: Общински конкурс за карикатура „Смешното в училище в карикатури” на МЦ – Добрич, Национален средношколски конкурс за поезия „Възкресения” на РИМ – Добрич; Национален конкурс за рисунка – дигитална живопис и графика „Моята България” на МЦ – Добрич;  Фестивал на талантите; Международен младежки конкурс „Фолклор без граници”;  Международен младежки музикален конкурс „Надежди, таланти, майстори“, Областен конкурс рецитал „За да я има България“, цикъла „Дарования” – съвместно с Ротари клуб  Добрич, както и множеството разнообразни инициативи и събития, които Община град Добрич осъществява в рамките на Културния си календар.

Важен акцент в общинската политика за децата, учениците и младите хора е и приобщаването на подрастващите към активен двигателен режим и здравословен начин на живот. С тази цел Община град Добрич провежда ежегодно Общинския етап на Ученическите игри, в който традиционно се включват над 130 отбора с близо 1 300 състезатели, както и прояви, посветени на Световния ден на предизвикателството и на Европейския ден на спорта в училище.

Насърчаването на учениците с високи постижения е част от стратегията за по-високо ниво на образование и инвестиране в интелектуалния капитал на обществото.  С тази цел се осъществява Общинската програма на мерките за закрила на деца с изявени дарби. С нейната реализация се насърчават творческите, научните и спортните заложби и потребности на учениците чрез еднократно финансово подпомагане или едногодишни стипендии. В Община град Добрич  продължава да функционира и фонд, който подпомага финансово талантливи деца и деца с изявени дарби чрез целеви средства.

 

3. Значими усилия са насочени и към приобщаването и образователната интеграция в образователната система на деца и ученици от уязвими групи и на деца и ученици, търсещи или получили международна закрила. В това отношение:

  • Са постигнати успехи по отношение повишаването на обхвата на деца и ученици от уязвими групи в предучилищно и училищно образование.
  • Прилагат се мерки за насърчаване и реализиране на процеса на образователна десегрегация, които ведно с мерки за формиране на толерантност и умения за интеркултурен диалог оказват положително въздействие по отношение на равния достъп до качествено образование на всички деца и ученици. Въпреки положените усилия обаче приобщаването и образователната интеграция на деца и ученици от уязвими групи остават предизвикателство, което изисква устойчиви усилия от на всички заинтересовани страни.

Община град Добрич работи в тясно сътрудничество с отделните институции, в това число и в рамките на Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. За целта тя:

  • определя райони на обхват;
  • участва със свои експерти в екипите, които реализират дейности по идентифициране на ученици в задължителна училищна възраст, отпаднали от училище, както и на деца и ученици в риск от отпадане;
  • администрира Информационната система за реализация  на механизма (ИСРМ);
  • изпълнява разпоредбите на чл. 347 от Закона за предучилищното и училищното образование.

           

4. През последните години се прилагат и устойчиви политики, насочени към превенция и интервенция на насилието и тормоза и за създаване на подкрепяща и сигурна образователна среда.

Детските градини и училищата осъществяват дейности по превенция на тормоза и насилието, както и дейности за мотивация и преодоляване на проблемното поведение. Във всяка образователна институция се създава координационен съвет с ясни функции и делегирани отговорности, който отговаря за планирането, проследяването и координирането на усилията за справяне с тормоза; извършва се оценка на проблема и се изготвя план за противодействие на училищния тормоз за справяне с насилието, в рамките на който се реализират кампании и инициативи за превенция, а в случаи на насилие и злоупотреба с дете се предприемат действия от мултидисциплинарен екип от представители на образователната институция, общината, ОЗД, ОД на МВР, социалните услуги и Районната прокуратура. Като част от мерките в тази област се увеличава и броят на училищните психолози и на педагогическите съветници. Важно значение в това отношение има и дейността на Местната комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни, която осъществява и координира социално-педагогическата дейност на територията на общината по отношение на малолетните и непълнолетните лица и инициира и реализира програми за противодействие на противообществените прояви. Комисията провежда възпитателни дела, оказва подкрепа, консултира и мотивира родителите на деца, застрашени от отпадане от образователната система, организира и реализира различни събития с цел превенция.

Ключов момент за справяне с агресията и насилието в образователните институции е и привличането на родителите като активен партньор на педагогическите специалисти, на образователните медиатори и на социалните работници.

 

 

 

IV. ОБЩИ УСЛОВИЯ ЗА ПРОЦЕСА НА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ В КОНТЕКСТА НА ЗАКОНА ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНО И УЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ И НАРЕДБА ЗА ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ

 

Съгласно чл. 174, ал. 1 от ЗПУО, институциите в системата на предучилищното и училищното образование осигуряват подкрепа за личностно развитие на децата и учениците съвместно с държавните и местните органи и структури и доставчиците на социални услуги. Образователните институции предоставят подкрепа за личностно развитие на всички деца и ученици, която осигурява подходяща физическа, психологическа и социална среда за развитие на способностите и уменията им съгласно чл. 176, ал 1 от ЗПУО и чл. 4, ал. 1 от НПрО. Подкрепата за личностно развитие се прилага в съответствие с индивидуалните образователни потребности на всяко дете и всеки ученик (чл. 176, ал. 2 от ЗПУО и чл. 4, ал. 2 от НПрО).

Подкрепата за личностно развитие е обща и допълнителна (чл. 177, ал. 1 от ЗПУО и чл. 4, ал. 1 от НПрО). Общата и допълнителната подкрепа се осигуряват там, където са детето и ученикът – в детските градини, в училищата и в центровете за подкрепа за личностно развитие (ЦПЛР). В случаите по чл. 111, ал. 4 от ЗПУО – в домашни или в болнични условия, а при необходимост от разширяване на общата и допълнителната подкрепа, която се осигурява в детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие, и в зависимост от спецификата на дейностите – и от разстояние в електронна среда чрез използване на средствата на информационните и комуникационните технологии. Когато поради извънредни обстоятелства присъственият образователен процес в училището е преустановен, както и в случаите по чл. 105, ал. 1, 3 и 5 от ЗПУО, с изключение на обявяването на ден за честване на празника на общината, след заповед на министъра на образованието и науката, подкрепата за личностно развитие на децата и учениците, в зависимост от спецификата си, се осъществява, доколкото и ако е възможно, от разстояние в електронна среда. Подкрепата за личностно развитие може да се осъществява от разстояние в електронна среда и в случаите по чл. 115а, ал. 3 от ЗПУО, при условията на чл. 12, ал. 2 и след заповед на директора на институцията. Съгласно чл. 143, ал. 1 от НПрО със заповед на началника на РУО – Добрич  в началото на всяка учебна година се определят училища, които при необходимост могат да осигурят болнични учители.

За организиране и координиране на процеса на осигуряване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в детската градина и училището в началото на всяка учебна година със заповед на директора се определя координатор, който координира работата на екипите за подкрепа за личностно развитие (ЕПЛР) и дейностите с педагогическите специалисти и с родителите във връзка с подкрепата за личностно развитие на децата и учениците (чл. 7 от НПрО).

Общата подкрепа за личностно развитие е насочена към всички деца и ученици, гарантира участието и изявата им в образователния процес. Определена е в чл. 178, ал. 1 от ЗПУО и Глава втора „Условия и ред за осигуряване на обща подкрепа за личностно развитие на децата и учениците“ в НПрО и включва:

  • екипна работа между учителите и другите педагогически специалисти;
  • допълнително обучение по учебни предмети;
  • допълнителни модули за деца, които не владеят български език;
  • допълнителни консултации по учебни предмети;
  • консултации по учебни предмети;
  • кариерно ориентиране на ученици;
  • занимания по интереси;
  • библиотечно-информационно обслужване;
  • грижа за здравето;
  • осигуряване на общежитие;
  • поощряване с морални и материални награди;
  • дейности по превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение;
  • ранно оценяване на потребностите и превенция на обучителните затруднения;
  • логопедична работа.

Допълнителната подкрепа за личностно развитие се предоставя на деца и ученици със специални образователни потребности (СОП), в риск, с изявени дарби и с хронични заболявания (чл. 187, ал. 2 от ЗПУО) и включва:

  • работа с дете или ученик по конкретен случай;
  • психо-социална рехабилитация, рехабилитация на слуха и говора, зрителна рехабилитация, рехабилитация на комуникативните нарушения и при физически увреждания;
  • осигуряване на достъпна архитектурна среда, обща и специализирана подкрепяща среда, технически средства, специализирано оборудване, дидактически материали, методики и специалисти;
  • предоставяне на обучение по специалните учебни предмети за учениците със сензорни увреждания;
  • ресурсно подпомагане.

Съгласно чл. 188 от ЗПУО и чл. 70 от НПрО допълнителната подкрепа за личностно развитие се предоставя въз основа на извършена оценка на индивидуалните потребности на децата и учениците. В началото на всяка учебна година със заповед на директора се създава екип за подкрепа за личностно развитие (ЕПЛР) за всяко конкретно дете или ученик със специални образователни потребности, в риск, с изявени дарби или с хронични заболявания. Функциите на ЕПЛР са определени в чл. 189, т. 1-5 от ЗПУО и чл. 129, ал. 2, т. 1-10 от НПрО.

Според вида си допълнителната подкрепа е краткосрочна и дългосрочна. Краткосрочната подкрепа обхваща периода от минимум една учебна година до максимум края на съответния етап от степента на образование. Дългосрочната подкрепа се предоставя за повече от един етап от степента на образование, повече от една степен на образование или е за целия период на обучение на детето/ученика.

Качественото образование предполага непрекъснато надграждане на знания и умения с оглед максимално развитие на потенциала на всяко дете и възможност за пълноценна социална реализация. Образованието трябва да позволи да се развие заложеното у всяко дете. То трябва да насърчава проявлението и максималното развитие на способностите на детето, както в процеса на обучение, така и в процеса на възпитание.

 

 

 

V. ОБЩА ХАРАКТЕРИСТИКА – ПРОФИЛ НА ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ИНСТИТУЦИИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА  ОБЩИНАТА

През настоящата учебна година на територията на Община град Добрич функционират 12 детски градини /11 общински и 1 частна/; 17 общински училища, от които 6 основни, 1 обединено, 5 средни, 2 профилирани гимназии, 2 професионални гимназии, 1 спортно училище; 3 частни училища и 4 професионални гимназии към МОН.

 

Детски градини

 

 

Име на институция

 

Общ брой групи

 

Общ брой деца

 

Брой момчета 2-3 години

 

Брой момичета 2-3 г.

 

Брой момчета

4-7 г. в ПГ

 

Брой момичета 4-7 г. в ПГ

ДГ № 8 "Бодра смяна"

11

275

25

25

121

104

ДГ № 10 "Слънчице"

6

156

23

28

47

58

ДГ № 12 "Щурче"

10

256

31

33

94

98

ДГ № 17 "Първи юни"

6

154

22

15

61

56

ДГ № 18 "Дора Габе"

5

126

15

14

45

52

ДГ № 20 "Радост"

6

159

18

10

62

69

ДГ № 23 "Звездица"

10

244

30

30

113

71

ДГ № 25 "Весела"

10

233

33

29

97

74

ДГ № 26 "Звънче"

5

139

16

18

58

47

ДГ № 27 "Славейче"

9

240

16

33

99

92

ДГ № 32 "Зорница"

8

196

34

25

72

65

ЧДГ "Леонардо да Винчи"

4

23

1

3

7

12

 

 

Училища

 

 

Име на институция

 

Общ брой паралелки

 

Общ брой ученици

 

Брой момчета 7-13 години

 

Брой момичета 7-13 години

 

Брой момчета 14-18 години

 

Брой момичета 14-18 години

Обединено училище "Й. Йовков"

10

163

54

44

40

25

Основно училище "Н. Й. Вапцаров"

7

92

52

33

6

1

Основно училище "П. Волов"

7

127

65

52

5

5

Основно училище "С. Караджа"

10

200

106

93

0

1

Основно училище "Хан Аспарух"

20

469

247

221

0

1

Основно училище "Хр. Смирненски"

9

157

86

66

1

4

Основно училище "Хр. Ботев"

22

485

229

256

0

0

Спортно училище "Г. С. Раковски"

8

166

36

5

107

18

Средно училище "Д. Талев"

25

552

224

199

70

59

Средно училище "Св. Климент Охридски"

41

942

262

364

118

198

Средно училище "Л. Каравелов"

20

444

165

153

70

56

Средно училище "П. Р. Славейков"

36

794

360

305

63

64

Средно училище "Св. св. Кирил и Методий"

27

614

235

229

74

76

Природоматематическа гимназия "И. Вазов"

17

417

29

9

225

154

Езикова гимназия "Гео Милев"

22

560

1

0

208

351

ПГТС "М. В. Ломоносов"

10

165

0

0

129

36

ПГВМ "Проф. д-р Георги Павлов"

11

218

1

1

97

119

Финансово-стопанска гимназия "В. Левски"

17

441

1

1

203

236

Професионална гимназия по аграрно стопанство

11

229

2

0

204

23

Професионална гимназия по туризъм "П. К. Яворов"

19

416

0

1

189

226

Частно основно училище "Мария Монтесори"

10

91

56

33

0

2

 "ЧПГТП Райко Цончев"

14

132

0

3

71

58

ЧСУ "Леонардо да Винчи"

16

89

23

19

26

21

ПГТОЛП

14

263

2

1

144

116

 

 

На територията на Община град Добрич се организират дейности за обща и допълнителна подкрепа на децата и учениците в ДГ, училища,  ЦСОП и РЦПППО

 

Центърът за специална образователна подкрепа извършва:

  • диагностична, рехабилитационна, корекционна и терапевтична работа с деца и ученици, за които оценката на регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование е установила, че съобразно образователните им потребности може да се обучават в център за специална образователна подкрепа;
  • педагогическа и психологическа подкрепа;
  • прилагане на програми за подкрепа и обучение за семействата на децата и учениците

 

Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование извършва:  

  • организационно и методическо подпомагане на детските градини и училищата по отношение на предоставянето на допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците; 
  • квалификация на педагогическите специалисти във връзка с приобщаващото образование и допълнителната подкрепа за личностно развитие на децата и учениците;
  • ресурсно подпомагане на деца и ученици със специални образователни потребности в случаите, уредени в ЗПУО и Наредбата за приобщаващо образование.

В образователните институции на територията на Община град Добрич работят добре подготвени педагогически специалисти, които вече са участвали в квалификационни форми, свързани с методите на работа и успешната интеграция на деца със специални образователни потребности, но продължават да повишават своята квалификация чрез включването си в обучения, курсове, семинари по проблемите на приобщаващото образование.

            Предвид необходимостта от осигуряване на обща и допълнителна подкрепа на децата и учениците все по-осезаемо се чувства потребността от назначаване на нови специалисти в детските градини и училищата – предимно психолози, логопеди, ресурсни учители. Кадровата осигуреност в това отношение към момента се оказва недостатъчна. До известна степен проблемът се решава чрез участие на детските градини и училища в Община град Добрич в Национални програми и проекти, които дават възможност за назначаване на  допълнителни специалисти и помощник-възпитатели, където  има нужда.

 

 

Образователни институции със специалисти, назначени с бюджетни и целеви средства по спечелени проекти

 

Образователни институции

Медиатори

Логопеди

 Психолози

Ресурсни учители

Педагогически съветник

ОУ „Стефан Караджа“

 

1

 

2

1

ОбУ „Йордан Йовков“

1

 

 

 

 

ОУ „Христо Ботев“

 

1

 

1

1

ОУ „Панайот Волов“

2

 

 

 

½

ОУ „Хан Аспарух“

 

 

 

1

 

ОУ „Никола Вапцаров“

½

 

 

 

 

СУ „Любен Каравелов“

 

1

1

2

1

СУ „Св. Климент Охридски“

 

½

2

2

1

СУ „П. Р. Славейков“

 

1

 

 

1

СУ „Димитър Талев“

 

1

 

2

1

СУ „Св. Св. Кирил и Методий“

 

1

1 и 1/2

 

1

ЕГ „Гео Милев“

 

 

 

 

1

ПГТ „Пейо Яворов“

 

 

1

 

 

ФСГ

 

 

 

 

1

ПГАС

 

 

1

 

 

Спортно училище“ Г. С. Раковски“

 

 

 

 

1

ПГ ТОЛП

 

 

 

 

1

ЧОУ „Мария Монтесори“

 

½

1

 

 

 “ЧПГТП Райко Цончев“

 

 

 

 

2

ЧСУ „Леонардо да Винчи“

 

1/2

 

 

 

ДГ № 8 „Бодра смяна“

 

1

 

 

 

ДГ № 17 „Първи юни“

 

1/2

 

 

 

ДГ № 20 „Радост“

 

1/2

 

 

 

ДГ №23 „Звездица“

 

1

½

1/2

 

ДГ №25 „Весела“

 

1/2

1

1

 

ДГ №26 „Звънче“

1

1/2

1/2

 

 

ДГ №27 „Славейче“

 

1

 

 

 

ДГ №32 „Звездица“

1

1

 

2

 

 

Подкрепата за личностно развитие на децата и учениците от Община Добрич се осигурява от общо 1 423 човека, от които 1 042 – педагогически персонал. Изградените в училищата екипи включват квалифицирани и мотивирани педагогически кадри, които заемат следните щатни бройки: 13 и ½ педагогически съветници, 13 и ½ логопеди, 5 и ½ медиатори, 9 и ½ психолози и 13 и ½ ресурсни учители. Всички те са с много добра научна и методическа подготовка.

Въпреки това в детските градини и училищата продължава да се чувства остра необходимост от психолози, ресурсни учители и педагози, които са подготвени да работят с деца със зрителни, слухови и др. увреждания или хронични заболявания. Назначените специалисти са недостатъчно на брой. Проблем представлява и заместването им при дългосрочни отсъствия. В голяма част от учебните заведения на Община град Добрич липсват логопеди, а необходимостта от логопедична терапия като превенция на обучителните трудности все повече нараства.

Училищните ръководства на общинските училища в град Добрич ясно осъзнават необходимостта от специфични умения и компетентности на своите педагогически специалисти, които трябва да са подготвени, за да реагират адекватно, както в осигуряването на кариерно ориентиране и занимания по интереси за развитие на способностите, за изява на дарбите в областта на науките, технологиите, изкуствата, спорта и в организирането на дейности по превенция на тормоза и насилието, така и използването и прилагането на специфичен инструментариум съобразно индивидуалните потребности на деца и ученици със специални образователни потребности. Важен акцент в квалификацията на кадрите е и подготовката им за работа с родителите на децата и учениците, както и работа в мултикултурна среда  за преодоляване на стереотипа и дискриминационните нагласи.

В тази връзка Община град Добрич реализира различни дейности, в т.ч. и проекти, финансирани от ЦОИДУЕМ, които целят: постигане на комплексно въздействие, както върху образователното развитие на децата, така и за изграждане и възпитание на социокултурен модел на поведение, утвърждаване на междукултурните ценности и надграждане компетентностите на педагогическия и непедагогическия персонал за работа в интеркултурна среда; оказване на положително въздействие при осъществяването на цялостната общинска политика за приобщаване на децата от ромски произход и други в уязвимо социално положение, живеещи в сходна за ромите ситуация; приемане на децата/учениците в несегрегирана среда и осигуряване на  достъп до качествено образование, по-добро овладяване на българския език, както и излизане от традиционната малцинствена среда. Детските градини и училищата реализират също редица дейности и проекти, насочени към създаване на благоприятна среда за практическо прилагане на интеркултурното образование и възпитание в процеса на интеграция на децата и учениците от ромски произход, както и за повишаване качеството на образование и предотвратяване отпадането им от образователната система.

В Община град Добрич има изградена и добре функционираща система за предучилищно  и училищно образование, която чрез екипната работа между учителите и другите педагогически специалисти се стреми да осигурява подходяща физическа, психологическа и социална среда за развиване на способностите и уменията на децата и учениците. С помощта на широка партньорска мрежа между училищата, държавните и местни органи и структури, се реализират различни форми на подкрепа за личностно развитие чрез съвместни проекти, инициативи, дейности по превенция на тормоза и насилието, дейности за мотивация и преодоляване на проблемното поведение и т.н. За осмисляне на свободното време на учениците, включително и на учениците с идентифицирана нужда от специална подкрепа, както и на учениците с риск от отпадане и/или прояви на агресия, Община град Добрич предлага включване в клубове по интереси, школи, курсове съобразно индивидуалните потребности и желание за развитие на  собствения потенциал в съответната сфера. Училищата и детските градини в Община град Добрич  работят активно с Регионална библиотека Дора Габе“, Регионален исторически музей – Добрич, Младежки център Захари Стоянов“, Художествена галерия, Държавен куклен театър Дора Габе“, Драматичен театър Йордан Йовков”, спортни клубове и неправителствените организации, които работят в сферата на изкуството, науката и спорта, социалните услуги и др. Училищата търсят съдействието и на Дирекция Социално подпомагане” Отдел Закрила на детето“, Детска педагогическа стая, МКБППМН, РЗИ, БЧК.

При работата с деца и ученици със СОП има добра координираност между ресурсните учители от РЦПППО град Добрич и учителите от екипите за подкрепа за личностно развитие в образователните институции.

Образователните институции в Добрич работят и по много европейски проекти, в рамките на които си сътрудничат с образователни институции от други държави – Турция, Италия, Испания, Франция, Кипър, Латвия, Словения, Полша, Румъния.

 

 

 

 

 

              VI. СТРАТЕГИЧЕСКИ ЦЕЛИ ЗА ПЕРИОДА 2024-2026 И ДЕЙНОСТИ ЗА ПОСТИГАНЕТО ИМ

 

 

Стратегическа цел 1: Осигуряване на среда за социално приобщаване и качествено образование, в която детето е прието, ценено и има възможност да развива своите способности

 

 

Дейност

 

Срок за изпълнение

 

Институции

Период

на отчитане

1.1.Оценяване на индивидуалните потребности на децата и учениците и определяне на необходимост от обща или от допълнителна подкрепа

ежегодно, м. септември

детски градини, училища

годишен

1.2.Извършване на оценка на риска от обучителни затруднения на децата на 5- и 6-годишна възраст в рамките на установяването на готовността на детето за училище

ежегодно, м. септември

 

детски градини

годишен

1.3.Ранното оценяване на децата от 3 години до 3 години и 6 месеца при постъпване за първи път на детето в детската градина чрез скрининг за определяне на риск от възникване на обучителни затруднения

Ежегодно, при постъпване за първи път на детето в ДГ

детска градина, РЦПППО – Добрич

годишен

1.4. Осигуряване на педагогическа и психологическа подкрепа на децата и учениците със СОП за оптимално развитие на силните страни и способностите, коригиране и компенсиране на обучителните затруднения, постигане на очакваните резултати от обучението, стимулиране на цялостното им развитие за успешна социална и професионална реализация.

ежегодно

детски градини и училища ЦСОП, РЦПППО – Добрич, Община град Добрич, РУО – Добрич, социални услуги

 

годишен

1.5. Осигуряване на допълнителна подкрепа за развитие на интересите, способностите, компетентностите и изявата на децата и учениците в областта на науките, технологиите, изкуствата и спорта:

1.5.1. Проучване на интересите, способностите и компетентностите на децата и учениците и създаване на условия за тяхното пълноценно развитие и изява;

 

1.5.2.Организиране и провеждане на занимания в групи по интереси в областта на науките, технологиите, изкуствата, спорта, гражданското и здравното образование.

1.5.3.Организиране на образователна, творческа, спортна дейност за деца и ученици, включително през ваканциите

ежегодно

детски градини училища, Община град Добрич, РУО – Добрич, МЦ – Добрич,

културни институти и сдружения в областта на културата и спорта

 

1.6. Кариерно консултиране и ориентиране на учениците в зависимост от потребностите, интересите, способностите, предпочитанията и ценностите

ежегодно

училища, ЦПЛР, РУО – Добрич,

Община град Добрич

годишен

1.7. Осигуряване на кариерно ориентиране според способностите и потребностите на учениците със СОП 

ежегодно

РЦПППО – Добрич, ЦПЛР,

РУО – Добрич

годишен

1.8. Откриване на децата и учениците с изявени дарби и определяне на възможности за оказване на допълнителна подкрепа за личностно развитие

ежегодно

детски градини, училища,

Община град Добрич,

РУО – Добрич, институти и сдружения в областта на културата и спорта, МЦ – Добрич

годишен

1.9. Осигуряване на морална и материална подкрепа за деца с изявени дарби за високи постижения в областта на науките, технологиите, изкуствата и спорта.

 

ежегодно

детски градини, училища,

Община град Добрич,

РУО – Добрич, институти и сдружения в областта на културата и спорта, МЦ – Добрич

Годишен

 

Стратегическа цел 2: Осигуряване на качество на човешките ресурси за ефективно посрещане на разнообразието от потребности на всички деца и ученици.

 

2.1. Обезпечаване на общата и допълнителна подкрепа  за личностно развитие в детските градини и училищата с необходими специалисти:  психолог/педагогически съветник, логопед, социален работник, ресурсни учители и др. педагогически специалисти според потребностите на  децата и учениците, в т.ч. чрез работа по национални програми и проекти.

ежегодно

 

детски градини, училища, ЦСОП, РЦПППО – Добрич

ДСП, социални услуги

годишен

2.2. Повишаване компетентностите на учителите, образователните медиатори, педагогическите съветници, психолози, кариерни консултанти, ресурсни учители, логопеди, социални работници (вкл. чрез споделяне на опит и взаимно учене) за успешно включване и пълноценно участие на децата/учениците в образователния процес.

ежегодно

детски градини, училища, ЦСОП, РЦПППО – Добрич, РУО – Добрич, НПО, Община град Добрич

годишен

2.3. Повишаване на компетентностите на учителите, педагогическите съветници, психолозите, образователните медиатори и кариерните консултанти за работа в мултикултурна образователна среда, за управление на конфликти, справяне с агресията, дискриминацията и насилието.

 

ежегодно

 

детски градини, училища, РУО – Добрич, ЦПЛР, Община град Добрич, МКБППМН, ОЗД, РДСП

годишен

2.4. Подкрепа и приобщаване на деца и ученици по проектите- „Силен старт“ и „Успех за теб“ на МОН.

ежегодно

детски градини, училища, РУО – Добрич

до изтичане срока на стратегията

2.5. Повишаване на квалификацията на непедагогическите специалисти.

ежегодно

детски градини, училища, РУО – Добрич, Община град Добрич

годишен

Стратегическа цел 3: Превенция и намаляване на агресията и тормоза и недопускане на дискриминация в образователните институции

3.1. Организиране и реализиране на кампании и инициативи за превенция и/или намаляването на агресията и тормоза, в т.ч. кибертормоза, в детските градини и училищата; за повишаване на толерантността и за междукултурен диалог.

ежегодно

детски градини и училища, Община град Добрич,

РУО – Добрич, МКБППМН, МВР, ОЗД

годишен

3.2 Оказване на психологическа и педагогическа подкрепа за децата, учениците и родителите

ежегодно

детски градини и училища, Община град Добрич,

РУО – Добрич, МКБППМН, ДПС при Първо РУП, Общностен център, ЦОП

годишен

3.3. Формиране на нагласи за приемане на различията между децата и учениците, основани на раса, народност, етническа принадлежност, произход, религия.

ежегодно

детски градини и училища, Община град Добрич,

РУО – Добрич, ОЗД

годишен

 

 

 

 

 

 

3.4.Модернизиране на системите за сигурност и контрол на достъпа в детските градини и училищата

ежегодно

детски градини и училища, Община град Добрич,

РУО – Добрич, НПО

годишен

 

Стратегическа цел 4: Достъпност на общата и специализираната среда за децата и учениците чрез подобряване на материалните условия в детските градини и училищата

 

4.1.Подобряване на достъпността на архитектурната среда в образователните институции за осигуряване на физически достъп на децата и учениците с намалена мобилност.

ежегодно

Община град Добрич, РУО – Добрич, училища, детски градини

при отчитане изпълнението на стратегията

4.2. Реализиране на проектите за модернизиране на МТБ на ДГ № 12, 17, 23 и 32, на ОУ „Стефан Караджа“, ОУ „Хан Аспарух“ и на СУ „Любен Каравелов“, както и на ФСГ „В. Левски“ и ПГТ „П. К. Яворов“

2024 – 2025 г.

Община град Добрич, РУО – Добрич

при отчитане изпълнението на стратегията

4.3. Привличане на целеви средства по спечелени проекти за модернизиране на образователни институции на територията на Община град Добрич.

 

ежегодно

Община град Добрич, РУО – Добрич, училища, детски градини

при отчитане изпълнението на стратегията

Стратегическа цел 5: Подобряване на взаимодействието между участниците в образователния процес. Разширяване на диалога и взаимодействието с родителите

5.1.Прилагане на модели и на добри практики на взаимодействие дете/ученик – родители – учители – медиатори/социални работници за превенция на отпадането от образователната система.

ежегодно

детски градини, училища,

РУО – Добрич, НПО, Общностен център, ЦОП

 

годишен

5.2. Съвместна работа между родители и учители за адаптиране на децата към образователната система и създаване и развиване на мотивация за учене.

ежегодно

детски градини, училища

 

годишен

5.3. Психологическа подкрепа на родители за превенция на насилието и преодоляването на проблемното поведение на децата и учениците.

ежегодно

 

 

 

детски градини, училища, МКБППМН, Община град Добрич, ДСП

годишен

5.3. Психологическа подкрепа на родители за превенция на насилието и преодоляването на проблемното поведение на децата и учениците.

ежегодно

 

 

 

детски градини, училища, МКБППМН, Община град Добрич, Общностен център, ЦОП, ДСП

годишен

Стратегическа цел 6: Активно взаимодействие между образователните институции, държавни и общински структури, доставчици на социални услуги за осигуряване на процеса на приобщаващо образование в детските градини и училищата

 

6.1. Изпълнение на Механизма за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище 

ежегодно

детски градини, училища, МКБППМН, ОЗД, Първо РУП – Добрич,  Община град Добрич, РУО – Добрич

годишен

6.2. Изпълнение на нормативните изисквания за уведомяване на отделите за закрила на детето от  училищата и детските градини в случаите на деца и ученици в риск, отказ от страна на родителите за осигуряване на допълнителна подкрепа след оценка на индивидуалните потребности на детето/ученика.

ежегодно

детски градини, училища, ОЗД , Община град Добрич, РУО – Добрич

годишен

6.3. Реализиране на Механизма за съвместна работа на институциите по  обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст, в т.ч. проследяване на всеки случай на дете/ученик при пътуване и миграция и/или в риск от отпадане

ежегодно

РУО – Добрич, Община град Добрич, детски градини, училища, ДСП, ОД на МВР, МКБППМН, ДПС при Първо РУП, СУ за деца и младежи

 

годишен

6.4.Организиране и провеждане на дейности,  насочени към местната общност за преодоляване на  предразсъдъците и  повишаване на информираността и чувствителността към децата и учениците, нуждаещи се от  допълнителна подкрепа за личностно развитие.

ежегодно

детски градини, училища,

Община град Добрич,

РУО – Добрич, НПО

годишен

 

 

VII.КРИТЕРИИ ЗА ОЦЕНКА НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА СТРАТЕГИЯТА

 

1. Предмет на оценката

Предмет на оценката е изпълнението на  Общинската стратегия и постигнатите резултати. Тази оценка се извършва в два аспекта:

  • Спазване на регламентираните дейности за изпълнение на стратегическите цели, заложени в Общинската стратегия за личностно развитие на децата и учениците;
  • Постигнати резултати, ефективност и ефикасност на Общинската стратегия за постигане на стратегическите цели.

 

 

2. Критерии за оценка на изпълнението на Стратегията:

  • Брой  институции, които съдействат за осигуряване на обща и допълнителна подкрепа на територията на Община град Добрич;
  • Брой детски градини и училища, които самостоятелно организират и обезпечават ресурсното подпомагане на децата и учениците по чл. 283, ал. 4 от ЗПУО;
  • Брой образователни институции, участващи в национални програми и проекти, осигуряващи процеса на приобщаващото образование;
  • Брой педагогически специалисти, участвали в  обучения за развитие на професионалните компетентности за предоставяне на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие;
  • Брой институции със значително подобрение на материалната база;
  • Брой детски градини и училища, в които работят педагогически съветници, психолози, логопеди и помощник на учителя.

 

 

VIII. КООРДИНИРАНЕ НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ОБЩИНСКАТА СТРАТЕГИЯ

 

Общинската стратегия се изпълнява от образователните и други институции, които функционират на територията на Община град  Добрич, пряко ангажирани с осигуряване на подкрепата за личностно развитие на децата и учениците и разполагащи със съответните квалифицирани кадри. Съгласно чл. 197, ал.3 от Закона за предучилищното и училищното образование, за изпълнение на стратегията ежегодно до 30 април, по предложение на кмета на общината, след съгласуване със съответното регионално управление на образованието, общинският съвет приема годишен план на дейностите за подкрепа за личностно развитие.

 

 

 

Приета с решение № 8-1 от 11.06.2024 година

на Общински съвет град Добрич