Общинска Стратегия за подкрепа за личностно развитие на деца и ученици в Община град Добрич (2020 – 2022 г.)

A A A

СЪДЪРЖАНИЕ

 

Резюме на Общинската стратегия

I.Въведение

1. Нормативни изисквания за разработката

2. Общи постановки за процеса на подкрепа на личностно развитие в контекста за Закона за предучилищно и училищно образование и Наредбата за приобщаващо образование

II. Предпоставки за разработката и предизвикателства

III. Резюме на анализа на състоянието на образователните институции на територията на Община град Добрич за осигуряване на подкрепа за личностно развитие

1. Обща характеристика на образователните институции на територията на Община град Добрич

1.1. Общи сведения за образователните институции в Община град Добрич

1.2. Данни за деца от специализираните институции за предоставяне на социални услуги и на децата, на които се предоставят социални услуги в общността или социални услуги от резидентен тип

1.3. Данни за обхват и посещаемост на децата и учениците за учебната 2018/2019 г.

2. Деца и ученици в системата на предучилищното и училищно образование в контекста на приобщаващото образование

2.1. Данни за включването на децата и учениците във форми за развитие на интересите и потребностите

2.2. Данни за деца и ученици в риск

2.3. Данни за деца и ученици със специални образователни потребности

2.4. Данни за деца и ученици с изявени дарби

3. Кадрова обезпеченост със специалисти в системата на предучилищно и училищно образование за осигуряване на подкрепа за личностно развитие

3.1. Данни за персонала и други специалисти в училищата и детските градини на територията на Община град Добрич

3.2. Информация за възможностите на училищата и детските градини за ресурсно обезпечаване на подкрепа на децата и учениците със СОП

3.3. Кадрова осигуреност със специалисти в социални и други институции на територията на Община град Добрич

3.4. Реализирани форми за повишаване на компетенции на педагогическите специалисти, свързани с осигуряване и реализиране подкрепа за личностно развитие на децата и учениците

4. Подкрепяща среда и условия за личностно развитие

4.1. Обща обезпеченост на средата

4.2. Достъпна физическа и архитектурна среда

4.3. Специализирана подкрепяща среда в образователните институции на територията на Община град Добрич

5. Взаимодействие и партньорски мрежи

6. Анализ на състоянието на Община град Добрич по отношение приобщаващо образование

6.1.Общинска политика за подкрепа на личностното развитие на децата и учениците, специфични условия, обективни и субективни трудности, рискове, възможни решения

6.2.Сътрудничество между институциите в системата на предучилищното и училищното образование, държавните и местните органи и структури и доставчиците на социални услуги

IV. Визия и стратегически цели на Общинската стратегия

1. Визия на Общинската стратегия за подкрепа за личностно развитие (2020– 2022 г.)

2. Стратегически цели на Общинската стратегия

V. Дейности за изпълнение на стратегическите цели

VI. Критерии за оценка на изпълнението на Стратегията

1. Предмет на оценката

2. Критерии за оценка на изпълнението на Стратегията

 

VII. Координиране на изпълнението на Общинската стратегия

 

Резюме на Общинската стратегия

Стратегическата част на Общинската стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците на Община град Добрич е разработена в съответствие с националната политика в областта на приобщаващото образование и е съобразна с актуалното състояние на образователните институции на територията на Община град Добрич и възможностите им за осигуряване на подкрепа за личностно развитие на децата и учениците.

Целите и приоритетите на Общинската стратегия са съобразени със законовата рамка на процеса на приобщаващо образование в българските образователни институции и право на всяко дете да бъде приобщено и ценено, да се гарантира достъпа му до подкрепа за личностно развитие в зависимост от неговите индивидуални потребности.

Общинската стратегия регламентира обществените отношения, свързани с процесите на приобщаващото образование, както и дейностите на всички институции в системата на предучилищното и училищното образование за предоставяне на подкрепа за личностно развитие на децата и учениците.

Настоящата Общинска стратегия се позовава на следните основни принципи:

1. Гарантиране на правото на всяко дете и ученик на достъп до детска градина и училище най-близо до неговото местоживеене и качествено образование.

2. Гарантиране на достъпа на всяко дете или ученик до подкрепа за личностно развитие в зависимост от неговите индивидуални потребности.

3. Прилагане на диференцирани педагогически подходи в съответствие с интересите и стимулиращи мотивацията на детето и ученика, съобразени с възрастовите и социални промени в живота му и адаптирани към способността му да прилага усвоените компетентности на практика.

4. Приемане и зачитане уникалността на всяко дете и ученик и подкрепа на неговото личностно израстване, на които образователните институции трябва да откликнат по подходящ начин, чрез гарантиране на максимално развитие на неговия потенциал.

5. Равнопоставеност и недопускане на дискриминация при провеждане на предучилищното и училищно образование.

6. Професионално развитие и повишаване на педагогическите компетентности на работещите в образователните институции с оглед на откликване на необходимостта от осигуряване на обща и допълнителна подкрепяща среда на децата и учениците.

7. Сътрудничество на институциите в системата на предучилищното и училищното образование на всички равнища – управление, диалог и екипност, споделяне на добри практики в процеса на приобщаващото образование, ефективно взаимодействие с родителските общности и неправителствените организации, осигуряване на обща и допълнителна подкрепяща среда.

8. Гъвкавост и динамичност на процеса на приобщаващото образование съобразно с потребностите на децата и учениците и в зависимост от спецификата на обществения живот.

Стратегията е за двугодишен период и подпомага гарантирането на качествено образование за всяко дете и ученик и пълноценната реализация на приобщаващото образование в детските градини и училищата на територията на Община град Добрич.

I. Въведение

1. Нормативни изисквания за разработката

Общинската стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците на Община град Добрич е разработена в изпълнение на чл. 197 от Закона за предучилищното и училищното образование (обн. ДВ бр. 79 от 13.10.2015 г., в сила от 01.08.2016 г.) и чл. 5 от Наредбата за приобщаващото образование (приета с ПМС № 232 от 20.10.2017 г.) Тя се позовава на Анализа на потребностите от подкрепа за личностно развитие на децата и учениците, съгласно чл. 196, ал. 3 от ЗПУО, приет с решение № 49-9/28.05.2019 г. от Общински съвет град Добрич.

2. Общи постановки за процеса на подкрепа на личностно развитие в контекста за Закона за предучилищно и училищно образование (ЗПУО) и Наредбата за приобщаващо образование

Според чл. 176, ал. 1, ал. 2 от ЗПУО и Наредбата за приобщаващото образование подкрепата за личностно развитие се осигурява на всички деца и ученици, в съответствие с индивидуалните им потребности и има за цел да предостави на децата и учениците подходяща физическа, психологическа и социална среда за развиване на способностите и уменията им.

В съответствие с чл. 174, ал.1 от ЗПУО осигуряването на подкрепата за личностно развитие на децата и учениците от институциите в системата на предучилищното и училищното образование трябва да се осъществява съвместно с държавните и местните органи, както и със структури и доставчици на социални услуги.

Редът за предоставяне на обща и допълнителна подкрепа се урежда с Наредбата за приобщаващото образование.

Децата и учениците имат право да получат обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие съгласно чл. 171, ал. 1, т. 7 от ЗПУО.

Обща подкрепа за личностно развитие e насочена към развитието на потенциала на всяко дете и ученик.

 

 

Допълнителна подкрепа за личностно развитие е насочена е към деца и ученици със специални образователни потребности (СОП), в риск, с изявени дарби, с хронични заболявания, след извършване на оценка на потребностите

 

Тя включва:

1. екипна работа между учителите и други педагогически специалисти;

2. допълнително обучение по учебни предмети при условията на ЗПУО;

3. допълнителни модули за деца, които не владеят български език (само за детските градини);

4. допълнителни консултации по учебни предмети, които се провеждат извън редовните учебни часове;

5. консултации по учебни предмети;

6. кариерно ориентиране на учениците;

7. занимания по интереси;

8.библиотечно-информационно обслужване;

9. грижа за здравето;

10. осигуряване на общежитие;

11. поощряване с морални и материални награди;

12. дейности по превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение;

13. ранно оценяване на потребностите и превенция на обучителните затруднения;

14. логопедична работа;

 

Тя включва:

1. работа с дете и ученик по конкретен случай;

2.психо-социална рехабилитация, рехабилитация на слуха и говора, зрителна, на комуникативните нарушения и при физически увреждания;

3. осигуряване на достъпна архитектурна, обща и специализирана подкрепяща среда, технически средства, специализирано оборудване, дидактически материали, методики и специалисти;

4. предоставяне на обучение по специалните учебни предмети за ученици със сензорни увреждания;

5. ресурсно подпомагане.

 

Съгласно чл. 82, ал.2 от Наредба за приобщава образование, допълнителната подкрепа е:

  • краткосрочна - предоставя се въз основа на оценка на индивидуалните потребности на детето и ученика за определено време в процеса на предучилищно и училищно образование;
  • дългосрочна – въз основа на оценка на индивидуалните потребности на детето и ученика обхваща повече от един етап от степента на образование, повече от една степен на образование или е за целия период на обучение.

 

II. Предпоставки за разработката и предизвикателства

 

Законът за предучилищното и училищно образование регламентира необходимостта от разработване на Областна стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците въз основа на общински анализи от подкрепа. Въз основа на областната стратегия съгласно чл. 196 от ЗПУО общинският съвет приема общинска стратегия за личностно развитие на децата и учениците за период от две години, както и годишен план на дейностите за подкрепа за личностно развитие.

Наредбата за приобщаващото образование и Законът за предучилищното и училищно образование поставят следните предизвикателства пред приобщаващото образование:

1. Активно взаимодействие между държавни, общински органи и структури, включително доставчици на социални услуги за осигуряване на подкрепа за личностно развитие на децата и учениците.

  1. . Придобиване на компетентности от педагогическите специалисти, свързани с философията на приобщаващото образование, както и с новите нормативни промени. Преосмисляне на собствения им педагогически опит за работа с родители, запознаване с добри практики с оглед осигуряване на нови възможности за развитие. Разширяване на кръга от педагогически специалисти в екипна работа като основен подход в приобщаването.

3. Промени във финансирането на дейностите за обща и допълнителна подкрепа на децата и учениците.

  1. . Фокусиране върху всички участници в процеса на образование – деца, родители, педагогически специалисти. Нетърпимост към дискриминиращите нагласи и поведение и подготовка на децата и учениците за живот в приобщаващо общество.

III. Резюме на анализа на състоянието на образователните институции на територията на Община град Добрич за осигуряване на подкрепа за личностно развитие

1. Обща характеристика на образователните институции на територията на Община град Добрич

1.1. Общи сведения за образователните институции в Община град Добрич

Име на Детската градина / училището

Населено място

Вид

Брой

 

 

 

 

2-4г.

5 г.

6г.

1.

ДГ №7 „Пролет“

гр. Добрич

общинска

60

34

24

2.

ДГ № 8 „Бодра смяна“

гр. Добрич

общинска

75

48

24

3.

ДГ № 9 „Пчеличка“

гр. Добрич

общинска

57

43

25

4.

ДГ № 10 „Слънчице“

гр. Добрич

общинска

77

22

49

5.

ДГ № 12 „Щурче“

гр. Добрич

общинска

52

17

26

6.

ДГ № 17 „Първи юни“

гр. Добрич

общинска

78

30

34

7.

ДГ № 18 „Дора Габе“

гр. Добрич

общинска

68

35

21

8.

ДГ № 20 „Радост“

гр. Добрич

общинска

77

40

27

9.

ДГ № 23 „Звездица“

гр. Добрич

общинска

127

55

65

10.

ДГ № 24 „Приказен свят“

гр. Добрич

общинска

63

40

41

11.

ДГ № 25 „Весела“

гр. Добрич

общинска

88

32

30

12.

ДГ № 26 „Звънче“

гр. Добрич

общинска

55

42

30

13.

ДГ № 27 „Славейче“

гр. Добрич

общинска

120

65

33

14.

ДГ № 32 „Зорница“

гр. Добрич

общинска

103

38

58

 

Общ брой деца в детски градини – 2128

 

 

1100

541

487

 

Училище

ПГ

I

II

III

IV

V

VI

VII

VIII

IX

X

XI

XII

ОУ „Йордан Йовков“

15

20

16

22

20

27

22

19

26

14

     

ОУ „Никола Вапцаров“

25

21

23

23

23

20

22

16

 

 

 

 

 

ОУ „Панайот Волов“

33

25

38

30

36

50

38

22

 

 

 

 

 

ОУ „Стефан Караджа“

16

14

22

25

39

25

30

26

 

 

 

 

 

ОУ „Хан Аспарух“

0

60

39

49

53

47

40

46

 

 

 

 

 

ОУ „Христо Смирненски“

25

24

37

37

34

34

32

42

 

 

 

 

 

ОУ „Христо Ботев“

35

64

66

63

68

66

61

50

 

 

 

 

 

СУ „Димитър Талев“

0

63

68

83

75

83

63

66

27

24

46

36

23

СУ „Св. Климент Охридски“

21

115

107

111

115

132

107

112

70

64

47

62

48

СУ „Любен Каравелов“

0

47

48

62

58

69

67

57

27

26

19

19

15

СУ „Петко Р. Славейков“

24

93

120

136

127

109

108

112

25

27

23

17

26

СУ „Св. Св. Кирил и Методий“

 

69

96

118

116

107

99

80

35

33

26

53

51

ПМГ „Иван Вазов“

 

 

 

 

 

23

28

28

77

56

73

48

57

ЕГ „Гео Милев“

 

 

 

 

 

     

156

150

132

143

145

ПГ по Ветеринарна медицина

 

 

 

 

 

     

27

20

25

26

26

ПГ по Аграрно стопанство

 

 

 

 

 

     

38

44

34

28

48

Финансово-стопанска гимназия

 

 

 

 

 

     

105

94

79

91

114

ПГ по ТОЛП

 

 

 

 

 

     

71

75

91

35

32

ПГ по Туризъм

 

 

 

 

 

     

79

69

95

85

80

ПГ по ТС

 

 

 

 

 

     

21

24

8

24

18

Спортно училище

 

 

 

 

 

15

25

21

24

19

26

27

18

ЧСУ „Леонардо да Винчи“

5

4

6

 

2

3

 

7

5

4

3

8

5

ЧПГТП „Райко Цончев“

 

 

 

 

 

 

 

 

23

21

8

8

5

ЧОУ „Мария Монтесори“

2

8

 

 

6

12

15

7

 

 

 

 

 

ОБЩО:

201

627

686

759

772

822

757

711

836

764

735

710

711

През учебната 2018/2019 г. в системата на предучилищното и училищното образование в Община град Добрич функционират 14 детски градини; 17 общински училища, от които 6 основни, 1 обединено, 5 средни, 2 профилирани гимназии, 2 професионални гимназии, 1 спортно училище; 3 частни училища и 4 професионални гимназии към МОН.

В отговор на необходимостта от предоставяне на подкрепа за личностно развитие в условията на подходяща физическа, психологическа и социална среда за развиване на способностите и уменията, в училищата са разработени и приети документи, като: Стратегия за намаляване на отсъствията на учениците с цел обхват и задържане на децата в училище чрез мотивация и създаване на положителна нагласа към учебния процес, Програма за превенция за ранното напускане на училище, Програма за предоставяне на равни възможности и за приобщаване на децата и учениците от уязвими групи, План за привличане и задържане на децата в училище, План „Равен шанс за всеки”.

В детските градини се прилага стратегия за привличане и задържане на децата, която включва прилагане на мерки като: поддържане на качество на възпитателно-образователния процес, добра кадрова обезпеченост като условие за доверието на родителите, привличане на родителите като партньор в организиране на различни дейностите и в осъвременяването на дидактичната и игрова база, съдействие в осигуряването на подкрепата за личностно развитие.

1.2. Данни за деца от специализираните институции за предоставяне на социални услуги и на децата, на които се предоставят социални услуги в общността или социални услуги от резидентен тип

Институция/социални

Услуги

Общ брой на

настанените / ползващите социални услуги деца

Данни за включването

в образование

Брой настанени

деца/лица, невключени в образование

Училище /ДГ

Брой деца/

ученици

ЦНСТДБУ

42

училище

42

0

ЦНСТДМУ

16

училище

15

1-незрящ

ДМСГД – ДНЕВНА ГРИЖА

67

детска градина

32

20-тежки уврежания

ДМСГД

67

училище

14

0

ЦОП към БЧК

17

училище

16

0

На територията на Община град Добрич се предлагат социални услуги или услуги от резидентен тип, като децата и учениците посещават детска градини или училище. Специализираните институции за социални услуги извършват дейности, близки до посочените в чл. 49, ал. 1, т. 3, 5 и 6 от ЗПУО – превантивна, диагностична, рехабилитационна, корекционна и ресоциализираща работа с деца и ученици, педагогическа и психологическа подкрепа, прилагане на програми за подкрепа и обучение за семействата на децата и учениците с увреждания. В тях работят специалисти, които могат да осигуряват обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в училищата и детските градини, с което до голяма степен да се компенсира недостига на специалисти в образователните институции.

1.3. Данни за обхват и посещаемост на децата и учениците за учебната 2018/2019 г.

Брой необхванати 5-годишни и 6-годишни деца на територията на общината

0

Брой деца в задължителна училищна възраст, необхванати в

системата на училищното образование

0

Брой деца и ученици, нередовно посещаващи ДГ/училище

56

Брой ученици, отпаднали от системата на училищното образование

42

Видно от представената таблица, както и от направения сравнителен анализ през изминалите две години все повече деца и ученици са обхванати и задържани в образователната система, а основната причина за отпадането им продължава да бъде емиграцията.

Институциите в системата на предучилищното и училищно образование и Община град Добрич работят активно по посока на предотвратяване напускането на образователната система и връщане на децата и учениците в нея.

В училищата ежедневно се контролира присъствието на учениците в час, като отсъствията се регистрират в дневник.

Данните за учениците в риск от отпадане се събират в Училищен регистър на учениците в риск от отпадане. Регистърът се попълва от класните ръководители след съгласуване с ресорния заместник-директор.

Училищните ръководства ежеседмично обсъждат на свои заседания възникнали проблеми, като привличат за съдействие училищния психолог или педагогическия съветник, ресурсните учители, класните ръководители и съответните учители и учители медиатори. Данните за учениците в риск от отпадане се събират в ИСРМ.

Педагогическата общност работи в посока на привличане и задържане на децата и учениците в образователната система също чрез: формиране на групи по интереси; предлагане на различни извънкласни дейности; консултации, психо-социална рехабилитация и психологическа подкрепа, оказвана от учители, педагогически съветник, психолог, логопед, ресурсен учител.

Училищните ръководства работят системно и с родителите на техните възпитаници в посока приобщаването им към училищния живот, по-голяма заинтересованост към образователно-възпитателния процес и преодоляване на негативни стереотипи и дискриминационни нагласи спрямо различните деца.

В училищата в Община град Добрич се провеждат редовни заседания на Училищната комисия за БППМН, която кани ученици с девиантно поведение, родители, преподаватели и други специалисти за обсъждане на противообществени прояви. Комисията подготвя предложения за корекционни дейности и наказания на ученици, които се обсъждат на Педагогически съвет.

На ниво училище стратегията за привличане и задържане на децата и учениците неизменно включва и: целодневна организация на обучението в I-IV клас; осигуряване на безплатна закуска за учениците от І-ІV клас; провеждане на класни и училищни тържества и приобщаване на учениците към училищната общност; организиране на летни занимания на училищна територия и др.

Община град Добрич работи в тясно сътрудничество с отделните институции, в това число и в рамките на Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. За целта тя:

– определя райони на обхват;

– участва със свои експерти в екипите, които реализират дейности по идентифициране на ученици в задължителна училищна възраст, отпаднали от училище, както и на деца и ученици в риск от отпадане.

– администрира Информационната система за реализация на механизма (ИСРМ), – изпълнява разпоредбите на чл. 347 от Закона за предучилищното и училищното

образование.

Всяка година Община град Добрич и Сдружение „Кандидатстудентска борса“ осъществяват традиционната среща между кандидат студенти от Добрич и региона и висшите учебни заведения от страната, по време на която млади хора получават консултации и съвет от специалисти от висши училища, образователни организации и фирми за възможностите, които имат за образование и реализация.

За да подпомогне избора на учениците за образование и кариерно развитие, общината реализира ежегодно и Панорамата на средните училища, която представя училищната мрежа в града по нов и атрактивен начин – чрез щандове на открито и демонстрации на придобитите знания и умения.

В тази посока активно работят и кариерните консултанти, които от началото на 2018 г. са звено към ЦПЛР – Общежитие. Само в рамките на изминалата година те са реализирали 50 обучения по програмата за кариерно ориентиране; 39 ролеви игри; 102 индивидуални консултации, 59 тренинги и 68 дискусии по тематични филми с общо 1554 ученици от училищата на Добрич. От 2019 г. кариерните консултанти работят и по проект „Подкрепа за успех“ на МОН, Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. Той цели да подпомогне равния достъп до качествено образование и по-пълното обхващане на учениците в училищното образование чрез дейности за преодоляване на затруднения в обучението и пропуски при усвояването на учебното съдържание, както и за развитие на потенциала и възможностите им за успешно завършване на средно образование и за бъдеща социална, професионална и личностна реализация. В резултат на дейностите трябва да се постигне намаляване на дела на преждевременно напусналите образователната система и системата на обучение, както и към повторното им включване. Фокусът е към ученици в начален и прогимназиален етап. В зависимост от индивидуалните потребности кариерните консултанти извършват дейности за допълване, развитие и надграждане на компетентности, придобити в задължителните часове, както и за мотивиране на учениците за задържанe в училище и за предотвратяване на преждевременното напускане.

2. Деца и ученици в системата на предучилищното и училищно образование в контекста на приобщаващото образование.

2.1. Данни за включването на децата и учениците във форми за развитие на интересите и потребностите

Училище

Ученици, включени в ЦОУД за учебната 2018/2019 г.

Ученици, включени в училищни форми за развитие на интересите

Ученици, включени във форми за развитие на интересите по проекти към МОН

Брой ученици, включени в извънучилищни форми за развитие на интересите

Брой групи

Брой ученици

Брой групи

Брой ученици

Брой групи

Брой ученици

Брой групи

Брой ученици

ОУ „Йордан Йовков“

4

75

5

69

6

60

0

0

ОУ „Никола Вапцаров“

5

112

7

56

5

43

0

1

ОУ „Панайот Волов“

4

97

13

190

6

70

0

0

ОУ „Стефан Караджа“

8

160

4

69

9

141

3

47

ОУ „Хан Аспарух“

9

200

11

209

5

84

0

0

ОУ „Христо Смирненски“

5

121

11

90

2

11

3

28

ОУ „Христо Ботев“

7

160

12

147

0

0

27

230

СУ „Димитър Талев“

14

320

6

167

15

200

5

100

СУ „Св. Климент Охридски“

11

241

27

350

2

8

30

406

СУ „Любен Каравелов“

13

286

5

100

1

4

0

0

СУ „Петко Р. Славейков“

12

272

10

150

21

280

0

480

СУ „Св. Св. Кирил и Методий“

13

306

20

386

18

227

3

30

ПМГ „Иван Вазов“

0

0

0

0

20

200

6

42

ЕГ „Гео Милев“

0

0

11

200

16

130

0

0

СпУ „Г. Раковски“

0

0

0

0

0

0

0

0

ПГ по Ветеринарна медицина

0

0

5

71

2

38

4

6

ПГ по Аграрно стопанство

0

0

4

5

0

0

2

2

ПГ ТОЛП

0

0

4

60

0

0

0

0

ПГ ТС

0

0

0

0

0

0

0

0

ПГ Туризъм „П. К. Яворов“

0

0

15

180

15

180

0

0

ФСГ „В. Левски“

0

0

16

200

0

0

0

0

ОБЩО:

105

2 350

186

2 699

143

1 676

83

1 372

 

От 2019 г. държавният бюджет започна да финансира извънкласните дейности на училищно и общинско ниво. Той предоставя средствата за занимания по интереси на базата на нормативи за институция и за ученик в дневна форма или в дуална система на обучение, по данни от НЕИСПУО към 1 януари на текущата година. Училищата организират занимания по интереси във всички области според заявения интерес от учениците, като акцентът се поставя върху тематичните направления „Дигитална креативност“, „Природни науки“, „Математика“, „Технологии“, „Изкуства и култура“, „Гражданско образование“, „Екологично образование и здравословен начин на живот“, „Спорт“. За 2019 г. общият бюджет на училищата в Добрич за занимания по интереси възлиза на 231320 лв., а за 2020 г. – на 218850 лв. В тези занимания участват над 30 % от учениците в училищата; в дейностите по проекти към МОН са ангажирани 19 %, а близо 15% посещават спортни или школи в областта на изкуствата, на математическите и хуманитарните науки към народните читалища, културните институти и Младежкия център в града.

Във всяка една от общинските детски градини се организират и допълнителни дейности като: народни танци; модерен балет; английски език; футбол; карате и др.

Успоредно с това Община град Добрич и образователните институции в града осигуряват много и разнообразни възможности за индивидуална изява на децата и младите хора чрез организиране на конкурси, фестивали и състезания с местно, регионално, национално и международно значение.

2.2. Данни за деца и ученици в риск

Деца без родителска грижа или чиито родители са починали, неизвестни, лишени са от родителски права или родителските им права са ограничени, в т.ч с родители в чужбина

184

Деца, жертва на злоупотреба, насилие, експлоатация или всякакво друго нехуманно или унизително отношение или наказание във или извън семейството им

10

Деца в опасност от увреждане на физическото, психическото,

моралното, интелектуалното и социалното развитие

10

Деца, извършили насилие

25

 

Един от основните приоритети в работата на Община град Добрич е подкрепа на децата и семействата, постепенно въвеждане на нов и интегриран подход в грижите за децата, насочен към превенция на рисковете още в ранна детска възраст, ранна интервенция и осигуряването на семейна или близка до семейната среда за всяко дете.

По отношение ограничаване на бедността и социалното изключване Община град Добрич осъществява дейности, насочени към: предприемане на мерки за осигуряване на семейна среда за всяко дете, както в биологичното семейство, така и в рамките на приемната грижа; продължаване процеса на деинституционализация; развитие на интегрирани услуги за деца и семейства и подобряване на междуинституционалното сътрудничество в системата за закрила на детето.

В общината функционира Комисия за детето, която разработва и изпълнява Общинска програма за закрила на детето, съобразно потребностите на децата и техните семейства.

В града са разкрити 10 социални услуги за 226 деца – 7 Центъра за настаняване от семеен тип /3 за деца без увреждания и 4 за деца и младежи с увреждания/, Дневен център за деца с увреждания, Център за обществена подкрепа – държавно делегирана дейност, който предоставят услуги в общността, както и Център за обществена подкрепа, които се управляват от външен доставчик. Важно значение имат и приемната грижа за деца по проект „Приеми ме 2015”, която се предоставя на 53 деца, както и услугите в Общностния център за деца и семейства по проект „За равен шанс на децата“, като Здравно консултиране на деца и родители, Семейно консултиране и подкрепа, Формиране на ранни родителски умения, Семеен център, услуги за децата с увреждания и техните семейства.

Дейностите по закрила на детето се осъществяват в тясно сътрудничество с Дирекция „Социално подпомагане” и Регионална дирекция за социално подпомагане.

 

2.3. Данни за деца и ученици със специални образователни потребности

 

3.1 Общ брой на децата и учениците със специални образователни

потребности, които се обучават в детски градини по чл. 35 и в училищата по чл. 38 от Закона за предучилищното и училищното образование

381

От общия брой по т.3.1– с ресурсно подпомагане от РЦПППО

225

3.2. Общ брой на децата и учениците със специални образователни

потребности, които се обучават в ЦСОП гр.Добрич

85

3.3 Деца и ученици със сензорни увреждания

11

3.4 Деца и ученици с множество увреждания

17

3.5 Деца и ученици с интелектуални затруднения

75

3.6 Деца и ученици с езиково-говорни нарушения

55

3.7 Деца със специфични нарушения на способността за учене (дислексия,

дисграфия, дискалкулия)

62

3.8 Деца и ученици с разстройства от аутистичния спектър

20

3.9 Деца с емоционални и поведенчески разстройства

16

От всички деца и ученици със СОП – брой на децата и учениците с

необходимост от интензивна грижа и подкрепа

54

 

През 2017–2019 г. в образователните институции в Община град Добрич се наблюдава увеличаване на децата и учениците с различни дефицити в развитието, като 60% от тях са на ресурсно подпомагане в Регионален център за подкрепа на приобщаващо образование. Успоредно с това като основен проблем детските градини и училищата посочват невъзможността на част от тях да осигурят необходимите специалисти в рамките на делегирания си бюджет така, че те да присъстват ежедневно в училищата и детските градини и да отговарят на потребностите от адекватна и своевременна подкрепа на децата и учениците, както и липсата на пазара на труда на психолози, логопеди и ресурсни учители. Тази тенденция най-вероятно ще се запази и през следващия период и това предопределя и един от основните акценти в предлаганата стратегия.

 

2.4. Данни за деца и ученици с изявени дарби

 

Деца с постижения в областта на науката

326

Деца с постижения в областта на спорта

636

Деца с постижения в областта на изкуството

475

 

Работата с талантливите и даровити деца в община град Добрич в областта на науката, изкуството и спорта се осъществява в клубове и школи в детските градини, училищата, спортните комплекси, народните читалища, културните институти и Младежкия център.

Към Община град Добрич работят и:

  • Местна комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни, която осъществява и координира социално-педагогическата дейност на територията на Общината по отношение на малолетните и непълнолетните лица и инициира и реализира програми за противодействие на противообществените прояви, както и
  • Общински съвет и Превантивно-информационен център по наркотични вещества, които събират, съхраняват и анализират информация на общинско равнище по проблема „НАРКОМАНИИ”; осъществяват превантивни дейности и програми; създават и поддържат актуална база данни за възможностите за лечение и рехабилитация; организират образователни и информационни кампании, срещи, конкурси, хепънинги и др. иновативни събития.

За развитието на младите таланти в Добрич работят близо 100 студии, школи, курсове, клубове и формации в сферата на изкуството към народните читалища и Младежкия център в града. Община град Добрич подпомага инициативите и изявите на децата и младите хора на наши и международни сцени. Едновременно с това тя реализира и подпомага много събития, които им дават възможност да изявят своя талант: Общински конкурс за карикатура „Смешното в училище в карикатури” на МЦ - Добрич, Национален средношколски конкурс за поезия „Възкресения” на РИМ – Добрич и в-к „Добруджанска трибуна”; Национален конкурс за рисунка - дигитална живопис и графика „Моята България” на МЦ - Добрич; Фестивал на талантите; Международен младежки конкурс „Фолклор без граници”; Международен младежки музикален конкурс „Надежди, таланти, майстори“, Областен конкурс рецитал „За да я има България“, цикъла „Дарования” – съвместно с Ротари клуб Добрич; джаз- и поп-рок концертите, които Община град Добрич осъществява в рамките на Културния си календар, в това число и празничните концерти на 24 май – Ден на славянската писменост, на българската просвета и култура, и на 25 септември – Ден на град Добрич;

Важен акцент в общинската политика за децата, учениците и младите хора е и приобщаването на подрастващите към активен двигателен режим и здравословен начин на живот. С тази цел Община град Добрич провежда ежегодно Общинския етап на Ученическите игри, в който традиционно се включват над 130 отбора с близо 1300 състезатели, както и прояви, посветени на Световния ден на предизвикателството, /съвместно с ММС, Българска асоциация „Спорт за всички“ и ОП „Спортни имоти“/ и по повод на Европейския ден на спорта в училище.

Насърчаването на учениците с високи постижения е част от стратегията за по-високо ниво на образование и инвестиране в интелектуалния капитал на обществото. Затова с особено внимание се осъществява Общинската програма на мерките за закрила на деца с изявени дарби. С нейната реализация се насърчават творческите, научните и спортните заложби и потребности на учениците чрез еднократно финансово подпомагане или едногодишни стипендии. От 2016 г. в Община град Добрич функционира и фонд, който подпомага финансово талантливи деца и деца с изявени дарби чрез целеви средства.

 

3. Кадрова обезпеченост със специалисти в системата на предучилищно и училищно образование за осигуряване на подкрепа за личностно развитие.

3.1. Данни за персонала и други специалисти в училищата и детските градини на територията на Община град Добрич

 

Детска градина

Персонал

Педагогически специалисти

Общ брой

Педагогически

Непедагогически

Директор

Зам.-директор

Учител

Учител ЦУОД

Психолог

Педагогически съветник

Логопед

Ресурсен учител

Учител на деца с умствена изостаналост

Рехабилитатор

Корепетитор

Треньор по вид спорт

Ръководител на направление

Външни лектори

ДГ № 7

21

11,5

9,5

1

0

10,5

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

ДГ № 8

24,5

12,5

10,5

1

0

12

0

0

0

0,5

0

0

0

0

0

0

0

ДГ № 9

21,5

12

9,5

1

0

12

0

0

0

1

0

0

0

0

0

0

0

ДГ № 10

25

14

11

1

0

13

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

ДГ № 12

16,5

9

7,5

1

0

8

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

ДГ № 17

23,75

13,5

10,25

1

0

12,5

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

ДГ № 18

21

12

9

1

0

11

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

ДГ № 20

24

13,5

10,5

1

0

12,5

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

ДГ № 23

40

22

28

1

0

21

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

ДГ № 24

24

13,5

10,5

1

0

12,5

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

ДГ № 25

25

14

11

1

0

13

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

ДГ № 26

21

11,5

9

1

0

10,5

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

ДГ № 27

33

18

15

1

0

17

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

ДГ № 32

33

19

14

1

0

18

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Общо:

353,25

196

165,3

14

0

183,5

0

0

0

1,5

0

0

0

0

0

0

0

 

Училище

Персонал

Педагогически специалисти

Общ брой

Педагогически

Непедагогически

Директор

Зам.-директор

Учител

Учител ЦУОД

Педагог. съветник

Логопед

Ресурсен учител

Учител на деца с умствена изостаналост

Рехабилитатор

Корепетитор

Треньор по вид спорт

Ръководител на направление

Външни лектори

ОУ „Й. Йовков“

24,5

20

4,5

1

0,5

18,5

4

0

0

0

0

0

0

0

1

2

ОУ „Никола Вапцаров“

23

18

5

1

0

12

5

0

0

0

0

0

0

0

0

0

ОУ „Панайот Волов“

35

25

10

1

1

4

4

1

0

0

0

0

0

0

0

0

ОУ „Стефан Караджа“

35,5

27,5

8

1

1

19

3

1

0,5

2

0

0

0

0

0

0

ОУ „Хан Аспарух“

40

32,5

7,5

1

1

29

0

0,5

0

0

0

0

0

0

1

0

ОУ „Христо Смирненски“

32

26

6

1

0

5

3

0

0

0

0

0

0

0

0

0

ОУ „Христо Ботев“

50

39

11

1

2

25

7

1

1

1

0

0

0

0

1

0

СУ „Димитър Талев“

74

61

13

1

3

21

31

1

1

2

0

0

0

0

1

0

СУ „Св. Кл. Охридски“

123,6

95

17,5

1

3

95

11

0

1

1,5

0

0

2

0

0

6

СУ „Любен Каравелов“

62,5

51

11,5

1

2

43

0

1

1

2

0

0

0

0

0

0

СУ „Петко Р. Славейков“

95

75

20

1

3

55,5

12

1,5

1

0

0

0

0

0

1

0

СУ „Св. св. Кирил и Методий“

84

69

15

1

2,5

60

4,5

1

1

1

0

0

0

0

0

1

ПМГ „Иван Вазов“

37

28

9

1

1

28

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

ЕГ „Гео Милев“

69

57

12

1

2

53

0

1

0

 

0

0

0

0

0

2

СпУ "Г. Раковски"

36

29

7

1

2

18

0

1

0

0

0

0

0

0

0

7

ПГ по Ветеринарна медицина

26

14

12

1

2

9

0

0

0

0

0

0

0

0

1

1

ПГ по Аграрно стопанство

35

21

15

1

2

21

0

0

0

0

0

0

0

0

0

1

ПГ ТОЛП

26

20

6

1

1

18

1

0

0

0

0

0

0

0

0

3

ПГ Туризъм

43

35

8

1

1

32

0

1

0

0

0

0

0

0

0

0

Финансово-стопанска гимназия

42

35

7

1

1

32

0

1

0

0

0

0

0

0

1

0

ПГ по ТС

17,8

12,3

4,5

1

0

12,3

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Общо:

1 011

790

210

21

31

610

85,5

12

6,5

9,5

0

0

2

0

7

23

 

 

Представената таблица показва, че подкрепата за личностно развитие на децата и учениците от Община Добрич се осигурява от общо 1364 човека, от които 986 са педагогически персонал. В частните училища на територията на Община град Добрич подкрепа за личностно развитие се осигурява от 63 човека, от които 57 са педагогически персонал. Изградените в училищата екипи включват квалифицирани и мотивирани педагогически кадри, от които 12 педагогически съветници, 8 логопеди и 10 ресурсни учители с много добра научна и методическа подготовка, които продължават да повишават своята професионална квалификация.

Въпреки това в детските градини и училищата продължава да се чувства остра необходимост от психолози, ресурсни учители и педагози, които са подготвени да работят с деца със зрителни, слухови и др. увреждания или хронични заболявания. Назначените специалисти са недостатъчно на брой. Проблем представлява и заместването им при дългосрочни отсъствия. В голяма част от учебните заведения на Община град Добрич липсват логопеди, а необходимостта от логопедична терапия като превенция на обучителните трудности все повече нараства. През 2019 г. шест детски градини от Община град Добрич бяха включени в проект „Активно приобщаване в предучилищното образование“, по който бяха назначени логопеди и психолози.

.

3.2. Информация за възможностите на училищата и детските градини за ресурсно обезпечаване на подкрепа на децата и учениците със СОП

 

ДГ

Населено място

Брой деца/

ученици със СОП

Възможности за:

назначаване на специалисти

назначаване на пом.- учители

ДГ №7

гр. Добрич

1

не

не

ДГ №8

гр. Добрич

0

не

не

ДГ №9

гр. Добрич

0

да – 1 логопед

не

ДГ №10

гр. Добрич

0

не

не

ДГ №12

гр. Добрич

5

не

не

ДГ №17

гр. Добрич

6

да – 1 логопед

не

ДГ №18

гр. Добрич

2

не

не

ДГ №20

гр. Добрич

3

не

не

ДГ №23

гр. Добрич

6

не

не

ДГ №24

гр. Добрич

2

да – 1 логопед

не

ДГ №25

гр. Добрич

0

не

не

ДГ №26

гр. Добрич

6

не

не

ДГ №27

гр. Добрич

6

не

не

ДГ №32

гр. Добрич

8

не

не

 

 

Училище

Брой деца/ ученици със СОП

Възможности за:

назначаване на специалисти /конкретно/

назначаване на пом.- учители

ОбУ „Йордан Йовков“

9

Не

не

ОУ „Никола Вапцаров“

4

Не

не

ОУ „Панайот Волов“

6

Не

не

ОУ „Стефан Караджа“

23

2 ресурсни

1

ОУ „Хан Аспарух“

9

назначени: логопед, ресурсен учител

не

ОУ „Христо Смирненски“

10

Не

не

ОУ „Христо Ботев“

14

назначен логопед

не

СУ „Димитър Талев“

29

назначени:2 ресурсни 1 логопед

0

СУ „Св. Климент Охридски“

24

0,5- логопед

не

СУ „Любен Каравелов“

21

назначени: 2 ресурсни учители, 1 логопед, 1 психолог, 1 педагог. съветник

не

СУ „Петко Р. Славейков“

3

Не

не

СУ „Св. Св. Кирил и Методий“

15

1 логопед ; 1 ресурсен

не

ПМГ „Иван Вазов“

0

не

не

ЕГ „Гео Милев“

0

не

не

СпУ "Г. Раковски"

10

не

не

ПГ по Ветеринарна медицина

0

не

не

ПГ по Аграрно стопанство

7

не

не

ПГ ТОЛП

5

не

не

ПГ Туризъм

9

не

не

Финансово-стопанска гимназия

0

не

не

ПГ по ТС

3

не

не

 

Представената таблица подкрепя направения по-горе извод за необходимостта от обезпечаване на образователните институции с психолози, логопеди, ресурсни учители и др. специалисти за осигуряване на пълноценна подкрепа на нуждаещите се деца и ученици.

3.3. Кадрова осигуреност със специалисти в социални и други институции на територията на Община град Добрич

Специалисти

Брой

Медицински специалисти

17

Рехабилитатори

8

Логопеди

8

Ресурсни учители

18

Психолози

9

Психотерапевти

0

Социални работници

30

 

Кадровата осигуреност със специалисти за осигуряване на обща и допълнителна подкрепа в образователните институции в Община град Добрич предполага търсене на нови възможности и взаимодействие между институциите. При спазване на държавния образователен стандарт за приобщаващо образование, при необходимост, дейностите по чл. 49, ал. 1, т. 3, 4, 5 и 6 от Закона за предучилищно и училищно образование ще се възлагат на лицата по чл. 18, ал. 2 и 3 от Закона за социално подпомагане, получили лиценз за предоставяне на социални услуги за деца по реда на Закона за закрила на детето.

3.4. Реализирани форми за повишаване на компетенции на педагогическите специалисти, свързани с осигуряване и реализиране подкрепа за личностно развитие на децата и учениците

Училищните ръководства на общинските училища в град Добрич ясно осъзнават необходимостта от специфични умения и компетентности на своите педагогически специалисти, които трябва да са подготвени, за да реагират адекватно, както в осигуряването на кариерно ориентиране и занимания по интереси за развитие на способностите, за изява на дарбите в областта на науките, технологиите, изкуствата, спорта и в организирането на дейности по превенция на тормоза и насилието, така и да работят със специфичен инструментариум съобразно индивидуалните потребности на деца и ученици със специални образователни потребности. Важен акцент в квалификацията на кадрите е и подготовката им за работа с родителите на децата и учениците.

За успешното реализиране на общата и допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца и ученици, от получената информация следва, че през учебната 2017/2018 учебна година голяма част от педагозите в Община град Добрич са участвали в квалификационни дейности – в или извън училище. Училищата са реализирали и дейности за обмен на педагогически практики за взаимодействие с деца и родители по методически обединения, провели са открити педагогически ситуации, организирали са съвместни инициативи – практикуми, театрални и танцови спектакли, спортни състезания, тържества. С оглед повишаване на педагогическите компетенции, директори, заместник-директори, педагогически съветници, психолози, учители са участвали в обучения, курсове, семинари, работни срещи, конференции и други квалификационни форми по проблемите на приобщаващото образование.

4. Подкрепяща среда и условия за личностно развитие.

4.1. Обща обезпеченост на средата

ДГ

Спортна база

Библиотечно-информационно обезпечаване

Медицински кабинет

Столово хранене

Транспорт

 

Наличие на физкултурен салон

Наличие на спортна площадка

Осигуреност със спортни съоръжения

В самостоятелен стол

Чрез кетъринг

За ученици до 16 г.

За ученици над 16 г.

 
 
 

ДГ № 7

не

не

не

не

да

да

не

не

-

 

ДГ № 8

да

да

да

да

да

да

не

не

-

 

ДГ № 9

да

не

не

не

да

да

не

не

-

 

ДГ № 10

да

да

да

да

да

да

не

не

-

 

ДГ № 12

не

да

не

не

да

да

не

не

-

 

ДГ № 17

да

не

не

не

да

да

не

не

-

 

Д Г №18

да

не

не

да

да

да

не

не

-

 

ДГ № 20

не

да

да

да

да

да

не

не

-

 

ДГ № 23

да

да

да

да

да

да

не

не

-

 

ДГ № 24

да

да

да

да

да

да

не

не

-

 

ДГ № 25

да

да

да

не

да

да

не

не

-

 

ДГ № 26

да

да

не

не

да

да

не

не

-

 

ДГ № 27

да

не

да

не

да

да

не

не

-

 

ДГ № 32

да

да

да

не

да

да

не

не

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Училище

Спортна база

Библиотечно-информационно обезпечаване

Медицински кабинет

Столово хранене

Транспорт

Наличие на физкултурен салон

Наличие на спортна площадка

Осигуреност със спортни съоръжения

В самостоятелен стол

Чрез кетъринг

За ученици до 16 г.

За ученици над 16 г.

ОУ „Йордан Йовков“

да

да

да

не

да

не

не

не

не

ОУ „Никола Вапцаров“

да

да

да

не

да

да

да

да

не

ОУ „Панайот Волов“

да

да

да

да

да

не

да

не

не

ОУ „Стефан Караджа“

да

да

да

не

да

не

да

да

не

ОУ „Хан Аспарух“

не

да

не

да

да

не

да

не

не

ОУ „Христо Смирненски“

да

да

да

не

да

не

да

да

не

ОУ „Христо Ботев“

да

да

да

не

да

не

да

не

не

СУ „Димитър Талев“

да

да

да

да

да

не

да

не

не

СУ „Св. Климент Охридски“

да

да

да

да

да

да

не

не

не

СУ „Любен Каравелов“

да

да

да

да

да

да

не

не

не

СУ „Петко Р. Славейков“

да

да

да

да

да

да

не

не

не

СУ „Св. Св. Кирил и Методий“

да

да

да

да

да

да

не

да

не

ПМГ „Иван Вазов“

да

да

не

да

да

не

не

не

не

ЕГ „Гео Милев“

да

да

да

да

да

не

не

не

не

СпУ "Г. Раковски"

да

да

да

да

да

не

да

да

да

ПГ по Ветеринарна медицина

да

не

да

да

да

не

не

не

не

ПГ по Аграрно стопанство

да

да

да

да

да

не

не

да

да

ПГ ТОЛП

да

не

да

да

да

не

не

да

да

ПГ Туризъм

да

не

не

не

да

не

не

не

не

Финансово-стопанска гимназия

да

да

да

не

да

не

не

не

не

ПГ по ТС

да

да

да

да

да

не

не

да

да

                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.2. Достъпна физическа и архитектурна среда

 

ДГ

Място

 

Входни и комуникационни пространства

Пригодност на

помещенията и

пространствата за общо

ползване за хора с

увреждания

Достъпност и пригодност на санитарно хигиенните помещения

в групите за деца с увреждания

Наличие на физкултурен салон. Оборудване.

Наличие на спортни площадки и спортни съоръжения на двора

Достъпен вход

Достъпност до помещения и пространства

Условия в занималнята, спалнята и други помещения

Използваемост на общи помещения -физ. салон, музикален салон, коридори и фоайета, дворни пространства.

Рампа

Подемна платформа

Безопасни парапети

Нехлъзгава настилка

Тактилни ивици

Подемна платформа

ДГ№7

Добрич

не

не

да

не

не

не

не

да

не

не

не

ДГ№8

Добрич

не

не

да

не

не

не

не

не

не

да

да

ДГ№9

Добрич

не

не

да

не

не

не

не

не

не

не

не

ДГ№10

Добрич

не

не

да

не

не

не

не

не

не

не

не

ДГ№12

Добрич

не

не

да

не

не

не

не

не

не

не

не

ДГ№17

Добрич

не

не

да

не

не

не

не

да

не

да

не

ДГ№18

Добрич

не

не

да

не

не

не

не

да

не

да

не

ДГ№20

Добрич

не

не

да

не

не

не

не

не

не

не

да

ДГ№23

Добрич

не

не

да

да

не

не

не

не

не

да

да

ДГ№24

Добрич

не

не

да

да

не

не

не

не

не

не

не

ДГ№25

Добрич

не

не

да

не

не

не

не

не

не

да

да

ДГ№26

Добрич

не

не

да

не

не

не

не

да

не

да

да

ДГ№27

Добрич

не

не

да

не

не

не

не

да

не

да

не

ДГ№32

Добрич

не

не

да

не

не

не

не

не

не

да

не

 

Училище

Населено място

Входни и комуникационни пространства

Пригодност на помещенията и пространствата за общо ползване за хора с увреждания

Достъпно и пригодно за хора с увреждания санитарно-хигиенно помещение

Достъпен вход

Достъпност до помещения и пространства

Използваемост на общи помещения, зали аула, столова, физкултурен салон и др.

Рампа

Подемна платформа

Безопасни парапети

Нехлъзгава настилка

Тактилни ивици

Подемна платформа

Създадени условия в класни стаи и кабинети за ученици с увреждания

ОУ „Й. Йовков“

Добрич

не

не

да

да

не

не

не

не

не

ОУ "Н. Й. Вапцаров"

Добрич

не

не

да

не

не

не

не

не

не

ОУ „П. Волов“

Добрич

не

не

не

не

не

не

не

не

не

ОУ „Стефан Караджа“

Добрич

не

не

не

не

не

не

не

не

не

ОУ „Хан Аспарух“

Добрич

да

не

да

не

не

не

не

да

да

ОУ „Христо Смирненски“

Добрич

да

не

да

да

да

не

не

не

не

ОУ „Хр. Ботев“

Добрич

не

не

да

не

не

не

не

не

не

СУ „Д. Талев“

Добрич

да

не

да

да

не

да

не

да

да

СУ „Св. Кл. Охридски“

Добрич

да

да

да

не

не

да

не

да

да

 

СУ „Л. Каравелов“

Добрич

не

не

не

не

не

не

не

не

не

СУ „П. Р. Славейков“

Добрич

да

да

да

не

не

да

да

не

да

 

 

 

 

 

СУ „Св. св. Кирил и Методий“

Добрич

да

не

да

не

не

да

не

не

да

ПМГ „И.Вазов“

Добрич

не

не

не

не

не

не

не

не

не

ЕГ „Гео Милев“

Добрич

да

не

да

не

не

не

да

да

да

СпУ „Г. С. Раковски"

Добрич

не

не

да

да

не

не

не

да

не

ПГ по Вет. медицина

Добрич

да

не

да

да

да

не

да

да

да

ПГ по Аграрно стопанство

Добрич

не

не

да

не

не

не

не

не

не

ПГ ТОЛП

Добрич

да

не

да

да

не

не

да

не

да

ПГ Туризъм

Добрич

не

не

не

не

не

не

не

не

да

ФСГ

Добрич

да

не

да

 

не

да

не

да

да

да

ПГ по ТС

Добрич

да

не

да

да

да

не

да

да

да

ЧПГТП „Р. Цончев”

Добрич

да

не

да

да

не

не

да

не

не

ЧПГ „Л. да Винчи”

Добрич

не

не

не

не

не

не

не

не

не

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По данни към декември 2019 г. състоянието на достъпната архитектурна среда в училищата и детските градини в Община град Добрич е, както следва:

  • изградени рампи за достъпен вход при 53% от училищата, като липсват изградени във всички детски градини;
  • изградени подемни платформи за достъпен вход при 4% от училищата, като в детските градини не е осигурен достъп до помещенията и пространствата;
  • безопасни парапети – при 74% от училищата и при 100% от детските градини;
  • нехлъзгава настилка – при 36% от училищата;
  • тактилни ивици – при 13% от училищата;
  • подемна платформа – при 18% от училищата;
  • пригодност на помещенията и пространствата – кабинети и стаи за деца/ученици с увреждания при 40% от училищата; използваемост на общи помещения, физкултурен салон, зала, аула, стол и др. за деца/ученици с увреждания при 32% от училищата;
  • достъпност до санитарно-хигиенни помещения и пригодност за хора с увреждания при 40% от училищата.

4.3. Специализирана подкрепяща среда в образователните институции на територията на Община град Добрич

ДГ №

Населено място

Логопед.

Кабинети

Ресурсни

кабинети

Обзаведени помещения, даващи възможност за:

 

Учебни

места за ученици в инвалидни колички

Учебни

места за ученици с увреден слух

Учебни места за ученици с намалено/увредено зрение

ДГ №7

гр. Добрич

не

не

не

не

не

ДГ №8

гр. Добрич

да

да

не

не

не

ДГ №9

гр. Добрич

да

не

не

не

не

ДГ №10

гр. Добрич

не

не

не

не

не

ДГ №12

гр. Добрич

не

не

не

не

не

ДГ №17

гр. Добрич

да

не

не

не

не

ДГ №18

гр. Добрич

не

не

не

не

не

ДГ №20

гр. Добрич

не

не

не

не

не

ДГ №23

гр. Добрич

да

да

не

не

не

ДГ №24

гр. Добрич

да

да

не

не

не

ДГ №25

гр. Добрич

не

не

не

не

не

ДГ №26

гр. Добрич

не

да

не

не

не

ДГ №27

гр. Добрич

не

не

не

не

не

ДГ №32

гр. Добрич

да

да

не

не

не

 

Училище

Населено място

Логопед.

кабинети

Ресурсни

кабинети

Обзаведени помещения, даващи възможност за:

 

Учебни

места за ученици в инвалидни колички

Учебни

места за ученици с увреден слух

Учебни места за

ученици с намалено/

увредено зрение

ОУ „Хан Аспарух“

гр. Добрич

да

да

не

не

не

ОУ „П. Волов”

гр. Добрич

не

да

не

не

не

ОУ „Хр. Ботев“

гр. Добрич

да

да

не

не

не

ОУ „Христо Смирненски”

гр. Добрич

не

да

не

не

не

ОУ „Й. Йовков”

гр. Добрич

не

да

не

не

не

ОУ „Никола Йонков Вапцаров"

гр. Добрич

не

да

не

не

не

ОУ „Стефан Караджа”

гр. Добрич

не

да

не

не

не

СУ „П. Р. Славейков”

гр. Добрич

да

не

не

не

не

СУ ,,Св. Климент Охридски‘‘

гр. Добрич

да

да

не

не

не

СУ „Д. Талев“

гр. Добрич

да

да

да

не

не

СУ „Св. св. Кирил и Методий“

гр. Добрич

да

да

не

не

не

СУ „Л. Каравелов“

гр. Добрич

да

да

не

не

да

ЕГ „Гео Милев”

гр. Добрич

не

не

да

да

не

Спортно училище „Г. С. Раковски“

гр. Добрич

не

да

не

не

не

ПМГ „И. Вазов”

гр. Добрич

не

не

не

не

не

ПГАС

гр. Добрич

не

да

не

не

не

ПГВМ „Проф. д-р Г.Павлов”

гр. Добрич

не

не

не

не

не

ПГТ „П.К.Яворов”

гр. Добрич

не

не

не

не

не

ПГТОЛП

гр. Добрич

не

да

не

не

не

ПГМТЕ „М. В. Ломоносов”

гр. Добрич

не

не

не

не

не

ФСГ „В. Левски”

гр. Добрич

не

не

не

не

не

ЧПГТП „Райко Цончев”

гр. Добрич

не

не

не

не

не

ЧСУ „Леонардо да Винчи”

гр. Добрич

да

не

не

не

не

 

От представената информация следва, че все повече училища и детски градини на територията на Община град Добрич разполагат с наличие на логопедични и ресурсни кабинети.

Постепенното изграждане на логопедични и ресурсни кабинети в училищата и детските градини в град Добрич е доказателство за осъзнатата необходимост от създаване на условия за приобщаващо образование. Съществуващата материална база все още се оценява като недостатъчна, което налага концентриране на усилията на образователните, но и на всички институции в тази насока при осигуряване на нужното финансиране от държавата.

5. Взаимодействие и партньорски мрежи

Училищата и детските градини в Община град Добрич имат изградени традиции за партньорство и съвместни инициативи в подкрепа на деца и ученици с научни, образователни, информационни, културни и спортни институции. Те работят активно с: РБ „Дора Габе“, Регионален исторически музей – Добрич, Младежки център „Захари Стоянов“, Художествена галерия, Държавен куклен театър „Дора Габе“, Драматичен театър „Йордан Йовков”, спортни клубове и неправителствените организации, които работят в сферата на изкуството, науката и спорта и др. Училищата търсят съдействието и на Дирекция „Социално подпомагане” – Отдел „Закрила на детето“, Детска педагогическа стая, МКБППМН, РЗИ, БЧК.

При работата с деца и ученици със СОП има добра координираност между ресурсните учители от РЦПППО град Добрич и учителите от екипите за подкрепа за личностно развитие в образователните институции.

В търсене на нови форми, удовлетворяващи интересите на учениците и осигуряващи пълноценно оползотворяване на свободното им време, училищата си партнират и с всички клубове и дружества в областта на спорта, а професионалните гимназии успешно си партнират с фирми от града и региона.

Образователните институции в Добрич работят и по много европейски проекти, в рамките на които си сътрудничат с образователни институции от други държави – Турция, Италия, Испания, Франция, Кипър, Латвия, Словения, Полша, Румъния.

6. Анализ на състоянието на Община град Добрич по отношение приобщаващо образование

6.1.Общинска политика за подкрепа на личностното развитие на децата и учениците, специфични условия, обективни и субективни трудности, рискове, възможни решения

Община град Добрич има много добре развита спортна и културна инфраструктура, която дава възможност на децата и младите хора да развиват и изявяват интересите, способностите и таланта си в областта на науката, изкуствата и спорта. Във всички училища са създадени условия за удовлетворяване на интересите и индивидуалните потребности за личностно развитие в свободното от учене време. На децата в детските градини се предоставят форми на допълнителни дейности, а на учениците се предоставя богато разнообразие от форми за допълнителна подготовка и в този смисъл надграждане на знания, умения и компетентности, които им гарантират успешно представяне на общински, регионални, национални, международни фестивали, конкурси, състезания и олимпиади.

В образователните институции на територията на град Добрич работят много добре подготвени педагогически специалисти, които вече са участвали в квалификационни форми, свързани с методите на работа и успешната интеграция на деца със специални образователни потребности, но продължават да повишават своята квалификация чрез включването си в обучения, курсове, семинари по проблемите на приобщаващото образование.

Същевременно на ниво община се предоставят голям брой социални услуги на деца в риск, нуждаещи се от специална закрила, с трайни увреждания или със специални образователни потребности чрез Дневен център за деца с увреждания „Надежда”, Център за настаняване от семеен тип за деца и младежи без увреждания, Център за настаняване от семеен тип за деца и младежи с увреждания, Общностен център за деца и семейства, Център за обществена подкрепа, Дом за медико-социални грижи за деца, Дневен център за деца с увреждания към ДМСГД и Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование. В тези институции работят специалисти, които могат да осигуряват обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в училищата и детските градини, с което до голяма степен да се компенсира недостига на психолози, логопеди, ресурсни учители, социални работници. Образователните институции ще продължат да търсят възможности за допълнителна квалификация или преквалификация на своите педагози и при осигуряване на допълнително държавно или друго алтернативно финансиране във връзка с прилагането на Наредбата за приобщаващо образование – подобряване на своята физическа и архитектурна среда и назначаване на съответните специалисти, които да бъдат част от училищните екипи в помощ на нуждаещите се деца и ученици.

6.2. Сътрудничество между институциите в системата на предучилищното и училищното образование, държавните и местните органи и структури и доставчиците на социални услуги

Между училищата в град Добрич и представителите на държавните, местните органи и структури и доставчиците на социални услуги има изградени много добри партньорски взаимоотношения, които трябва да продължат да се развиват в отговор на необходимостта от предоставяне на пълноценна обща и допълнителна подкрепа за децата и учениците. Усилията на цялата общественост трябва да са насочени към планиране и реализиране на съвместни дейности и изяви съобразно индивидуалните потребности, както на децата с изявени дарби, така и на децата в риск, с хронични заболявания или със специални образователни потребности. С помощта на широка партньорска мрежа между училищата, държавните и местни органи и структури, успешно се реализират различни форми на подкрепа за личностно развитие чрез съвместни проекти, инициативи, дейности по превенция на тормоза и насилието, дейности за мотивация и преодоляване на проблемното поведение и дейности за връщане и задържане на децата и учениците в образователните институции.

IV. Визия и стратегически цели на Общинската стратегия.

1. Визия на Общинската стратегия за подкрепа за личностно развитие 2020– 2022 година

Определянето на визията, целите на Общинската стратегия и дейностите за нейното реализиране се базира на анализа на актуалното състояние на всички образователни институции на Община град Добрич, включващ обхват на децата и учениците, кадрова обезпеченост с педагогически и непедагогически специалисти, реално състояние на общата и специализираната физическа и архитектурна среда и възможностите за реализиране на пълноценна подкрепа за личностно развитие.

Визия

Осъзнато и пълноценно изграждане на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в образователните институции чрез осигуряване на ключови фактори и ресурси от всички заинтересовани страни в системата на предучилищното и училищното образование на територията на Община град Добрич.

2. Стратегически цели на Общинската стратегия.

  • Стратегическа цел 1: Осигуряване на средата за социално приобщаване и качествено образование, в която детето е прието, ценено и има възможност да развива своите способности;
  • Стратегическа цел 2 : Осигуряване на необходими специалисти и повишаване на педагогическите компетенции на педагозите за посрещане на потребностите на децата и учениците за успешно и пълноценно приобщаване в училищната общност;
  • Стратегическа цел 3 : Организационно и съдържателно развитие на институциите в системата на предучилищното и училищното образование за ефективно изпълнение на разпоредбите в нормативните документи за приобщаващо образование;
  • Стратегическа цел 4 : Достъпност на общата и специализираната среда за децата и учениците чрез подобряване на материалните условия в детските градини и училищата;
  • Стратегическа цел 5 : Осигуряване на най-добрия интерес на детето или ученика чрез партньорство и взаимодействие между всички участници в процесите на обучение, възпитание, социализация и адаптация в образователните институции (деца/ученици – педагогически специалисти – родители).
  • Стратегическа цел 6 : Активно взаимодействие между образователните институции, държавни и общински структури, доставчици на социални услуги за осигуряване на процеса на приобщаващо образование в детските градини и училищата.

V. Дейности за изпълнение на стратегическите цели.

Стратегическа цел 1: Осигуряване на среда за социално приобщаване и качествено образование, в която детето е прието, ценено и има възможност да развива своите способности

 

Дейност

Срок за изпълнение

Институции

Период

на отчитане

1.1.Оценяване на индивидуалните потребности на децата и учениците и определяне на необходимост от обща или от допълнителна подкрепа

ежегодно

(месец септември)

детски градини, училища

годишен

1.2.Извършване на оценка на риска от обучителни затруднения на децата на 5 и 6 годишна възраст в рамките на установяването на готовността на детето за училище

ежегодно

(месец май)

детски градини, подготвителни групи към училищата

годишен

1.3.Ранното оценяване на децата от 3 години до 3 години и 6 месеца при постъпване за първи път на детето в детската градина чрез скрининг за определяне на риск от възникване на обучителни затруднения

ежегодно

детска градина, РЦПППО - Добрич

годишен

1.4. Осигуряване на условия и ресурси за развитие на интересите,способностите,компетентностите и изявата на децата и учениците в областта на науките,технологиите,изкуствата и спорта:

1.4.1. Проучване на интересите, способностите и компетентностите на

децата и учениците и създаване на условия за тяхното пълноценно развитие и изява на общинско,областно и национално ниво;

1.4.2.Организиране и провеждане на занимания в групи по интереси в областта на науките,технологиите,изкуствата,спорта, гражданското и здравното образование.

1.4.3.Организиране на образователна, творческа, спортна дейност за деца и ученици на общинско, областно, национално равнище, включително и през ваканциите

 

 

 

 

ежегодно

детски градини училища,Община град Добрич, РУО-Добрич, ОМЦ „Захари Стоянов“,

културни институти и сдружения в областта на културата и спорта

 

1.5.Подпомагане на кариерното ориентиране на учениците чрез стимулиране развитието на личностни качества, социални и творчески умения в областта на науките, технологиите, изкуствата и спорта

 

ежегодно

училища,

Център за кариерно ориентиране, РУО – Добрич,

Община град Добрич

 

годишен

1.6.Кариерно консултиране и ориентиране на учениците в зависимост от потребностите, интересите, способностите, предпочитанията и ценностите

ежегодно

училища,

Център за кариерно ориентиране, РУО – Добрич,

Община град

Добрич

 

годишен

1.7.Осигуряване на кариерно ориентиране според способностите и потребностите на учениците със СОП

ежегодно

РЦПППО – Добрич,

Център за кариерно ориентиране, РУО – Добрич

 

годишен

1.8. Участие в общински, областни, национални проекти, програми и форуми в областта на науките, технологиите, изкуствата и спорта за осигуряване на личностно развитие на децата и учениците и стимулиране на инициативност и творчески потенциал

ежегодно

детски градини,

училища,

Община град Добрич,

РУО – Добрич, институти и сдружения в областта на културата и спорта, ОМЦ „Захари Стоянов“

годишен

Стратегическа цел 2: Осигуряване на необходими специалисти и повишаване на педагогическите компетенции на педагозите за посрещане на потребностите на децата и учениците за успешно и пълноценно приобщаване в училищната общност

2.1.Обезпечаване на общата и допълнителна подкрепа за личностно развитие в детските градини и училищата с необходими специалисти: психолог/педагогически съветник, логопед, социален работник, ресурсни учители и др. педагогически специалисти според потребностите на децата и учениците (чл. 4, ал.4 от Наредба за приобщаващото образование)

 

 

ежегодно

 

детски градини, училища, ЦСОП, РЦПППО – Добрич

ДСП, социални услуги в общността

годишен

2.2.Организиране и осъществяване на различни форми за повишаване на знанията, уменията и компетенциите на учителите, работещи с деца и ученици със СОП, деца и ученици със изявени дарби, с хронични заболявания, деца и ученици в риск

ежегодно

детски градини, училища, ЦСОП, РЦПППО – Добрич, РУО – Добрич, НПО, Община град Добрич

годишен

2.3.Организиране и провеждане на обучения на детски учители за осъществяване на дейности, свързани с определяне на риск от възникване на обучителни затруднения чрез скрининг.

ежегодно

(май-септември)

детски градини, РЦПППО – Добрич, РУО – Добрич, НПО

годишен

2.4..Мултиплициране на добър педагогически опит в приобщаващото образование на ниво образователни институции и община.

ежегодно

детски градини, училища, РЦПППО – Добрич, РУО – Добрич, НПО

годишен

Стратегическа цел 3: Организационно и съдържателно развитие на институциите в системата на предучилищното и училищното образование за ефективно изпълнение на разпоредбите в нормативните документи за приобщаващо образование.

 

 

3.1.Осигуряване на педагогическа и психологическа подкрепа на децата и учениците със СОП обучаващи се в Център за специална образователна подкрепа (ЦСОП) за оптимално развитие на силните страни и способностите, коригиране и компенсиране на обучителните затруднения, постигане на очакваните резултати от обучението, стимулиране на цялостното им развитие за успешна социална и професионална реализация.

 

3.2 Организиране на обучението на деца и ученици със СОП в изнесени групи в ЦСОП ,както и в социалните услуги в общността (чл.184,ал.1 от Наредбата за приобщаващо образование)

ежегодно

ЦСОП- град Добрич

Община град Добрич,

РЦПППО – Добрич,

РУО – Добрич, детски градини и училища, културни институти, НПО, социални услуги в общността

 

годишен

Стратегическа цел 4: Достъпност на общата и специализираната среда за децата и учениците чрез подобряване на материалните условия в детските градини и училищата

 

 

4.1.Подобряване на достъпността на архитектурната среда в образователните институции за осигуряване на физически достъп на децата и учениците с намалена мобилност:

 

4.1.1.Изграждане на съоръжения за достъпност на входовете на училищата и детските градини – рампи, асансьори и пр.;

4.1.2.Изграждане и адаптиране на детски площадки и съоръжения за игра в училищата и детските градини за деца с увреждания;

4.1.3.Изграждане на адаптирани санитарни възли в детските градини, училищата и обслужващите звена за децата със специални образователни потребности

 

 

ежегодно

Община град Добрич, училища, детски градини

при отчитане изпълнението на стратегията

4.2.Изграждане и подобряване на специализираната подкрепяща среда в образователните институции, съгласно чл. 104, ал. 4 от Наредба за приобщаващото образование

 

ежегодно

детски градини, училища, Община град Добрич

при отчитане изпълнението на стратегията

Стратегическа цел 5: Осигуряване на най-добрия интерес на детето или ученика чрез партньорство и взаимодействие между всички участници в процесите на обучение, възпитание, социализация и адаптация в образователните институции (деца/ученици – педагогически специалисти – родители)

5.1.Развитие на ефективни форми за взаимодействие с родителите на деца и ученици за осигуряване на подкрепа за личностно развитие:

5.1.1.Прилагане на програми и проекти за подкрепа и обучение за семействата за деца и ученици с увреждания;

5.1.2.Осигуряване на подкрепяща среда за семействата и близките на децата със СОП чрез консултиране с психолози, логопеди, социални работници в училището/детската градина;

5.1.3.Сформиране на родителски групи за получаване на професионална помощ и подкрепа по превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение;

5.1.4.Консултиране на родителите на деца и ученици с изявени дарби и насочване към специалисти за развитие на детето и ученика.

 

ежегодно

детски градини, училища, Община град Добрич, НПО, МКБППМН, ЦОП

годишен

5.2. Дейности за организиране на колективни, индивидуални, постоянни и временни организационни педагогически форми и изяви на ученици на общинско и регионално равнище.

ежегодно

детски градини,

училища,

Община град Добрич,

РУО - Добрич

годишен

5.3. Организиране на информационни срещи с родители за подкрепа на деца и ученици в процеса на училищното образование

ежегодно

 

 

 

 

 

детски градини, училища, МКБППМН, НПО

 

годишен

5.4. Провеждане на квалификационни дейности с педагогическите специалисти, насочени към усъвършенстване на уменията за сътрудничество с родители

ежегодно

детски градини,

училища,

РУО – Добрич, НПО

годишен

5.5. Разработване и утвърждаване на модели на добри практики за съвместна дейност с родители и местна общност в подкрепа за личностното развитие на децата и учениците.

 

ежегодно

детски градини,

училища,

РУО – Добрич, НПО

годишен

Стратегическа цел 6: Активно взаимодействие между образователните институции, държавни и общински структури, доставчици на социални услуги за осигуряване на процеса на приобщаващо образование в детските градини и училищата

6.1. Подобряване на координацията и сътрудничеството между институции по отношение на работата с децата в риск и деца, жертви на насилие за прилагане на Механизъм за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище, утвърден със заповед № РД09-5906/28.12.2017 г. на министъра на образованието и науката.

 

ежегодно

детски градини, училища, МКБППМН, РЗИ, МВР, ОЗД, РДСП, Община град Добрич,

РУО - Добрич

 

 

 

 

годишен

6.2.Създаване на работещи практики за изпълнение на нормативните изисквания за уведомяване на отделите за закрила на детето от училищата и детските градини в случаите на деца и ученици в риск, отказ от страна на родителите за осигуряване на допълнителна подкрепа след оценка на индивидуалните потребности на детето/ученика.

ежегодно

детски градини, училища,ОЗД , Община град Добрич, РУО - Добрич

годишен

6.3. Обединяване на усилията и активно взаимодействие между образователните институции и общински и местни структури и органи за повишаване на обхвата на децата и учениците и отпадането от училище

ежегодно

детски градини,

училища,

ДСП,

Община град Добрич,

РУО - Добрич

годишен

6.4.Организиране и провеждане на дейности, насочени към местната общност за преодоляване на предразсъдъците и повишаване на информираността и чувствителността към децата и учениците, нуждаещи се от допълнителна подкрепа за личностно развитие.

ежегодно

детски градини,

училища,

Община град Добрич,

РУО – Добрич, НПО

годишен

             

Периодът на отчитане е свързан с двугодишната продължителност на изпълнение на Общинската стратегия.

VI. Критерии за оценка на изпълнението на Стратегията

1. Предмет на оценката

Предмет на оценката е изпълнението на Общинската стратегия и постигнатите резултати. Тази оценка се извършва в два аспекта:

  • Спазване на регламентираните дейности за изпълнение на стратегическите цели, заложени в Общинската стратегия за личностно развитие на децата и учениците;
  • Постигнати резултати, ефективност и ефикасност на Общинската стратегия за постигане на визията и стратегическите цели.

2. Критерии за оценка на изпълнението на Стратегията:

  • Брой институции, които съдействат за осигуряване на обща и допълнителна подкрепа на територията на Община град Добрич;
  • Брой детски градини и училища, които самостоятелно организират и обезпечават ресурсното подпомагане на децата и учениците по чл. 283, ал. 4 от ЗПУО;
  • Брой образователни институции, участващи в национални програми и проекти, осигуряващи процеса на приобщаващото образование;
  • Брой педагогически специалисти, участвали в обучения за развитие на професионалните компетентности за предоставяне на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие;
  • Брой институции със значително подобрение на материалната база – нови елементи на специализирана среда;
  • Брой детски градини и училища, в които работят педагогически съветници, психолози, логопеди и помощник на учителя.

VII. Координиране на изпълнението на Общинската стратегия.

Общинската стратегия се изпълнява от образователните и други институции, които функционират на територията на Община град Добрич, пряко ангажирани с осигуряване на подкрепата за личностно развитие на децата и учениците и разполагащи със съответните квалифицирани кадри. Съгласно чл. 197, ал.3 от Закона за предучилищното и училищното образование, за изпълнение на стратегията ежегодно до 30 април, по предложение на кмета на общината, след съгласуване със съответното регионално управление на образованието, общинският съвет приема годишен план на дейностите за подкрепа за личностно развитие.

Приета с решение № 9-5 от 26.05.2020 годинана Общински съвет град Добрич

Файлове: