Програма за прозрачност и антикорупционни реформи
на Община град Добрич
2024-2029
- Въведение
Уязвимостта към корупция, изразяваща се в пропуски в ефективната прозрачност, както и в неефективно използване на механизмите за превенция и борба с корупцията и ниските нива на гражданска ангажираност, представляват опасност за местната демокрация и доверието на гражданите в общинските институции.
Базирайки се на:
- принципния ангажимент да се работи за по-голяма прозрачност, достъпност, антикорупционни реформи и ангажираност на гражданите, залегнал в Пакта за превенция и противодействие на корупцията на общинско ниво, подписан от кмета на Община град Добрич г-н Йордан Йорданов на 12 февруари 2024 г. по време на Втората национална конференция на Международния републикански институт (IRI) "Борба с уязвимостите към корупция на общинско ниво", която се проведе в гр. София, България;
и
- констатациите и препоръките в доклада "Оценка на уязвимостите към корупцията на общинско ниво в България, второ издание: изследване на пет български общини", публикуван от IRI през декември 2023 г.;
тази Програма за прозрачност и антикорупционни реформи на Община град Добрич е разработена и приета с консенсус от работната група в Община град Добрич, която се състои от представители на общинската администрация, Общинския съвет и гражданското общество.
Това е стратегически документ, в който се предлагат прагматични краткосрочни и по-дългосрочни реформи, насочени към повишаване на ефективната прозрачност и гражданското участие, за да се преодолее уязвимостта към корупцията. Всяка реформа включва преглед на нейната обосновка, цел, времева рамка и процес на внедряване.
Настоящата Програма за реформи има за цел да информира и стимулира процес на промяна чрез прилагане на реформи в Община град Добрич, което впоследствие ще подобри живота на гражданите.
- Краткосрочни реформи[1]
Реформа 1: Провеждане на редовни срещи с гражданите в местните общности
Обосновка на предлаганата реформа:
Въпреки усилията на Община град Добрич за повишаване на прозрачността и отваряне на местните институции към гражданите, все още съществува усещането за дистанцираност и недостатъчна прозрачност. Също така, често липсва сред гражданите познаване на административните процеси и механизмите за вземане на решения, което е необходимо, за да се разбере аргументацията на някои общински решения. Същевременно информацията предоставяна на гражданите от страна на общината понякога е недостъпна като съдържание, не достига до тях ефективно или не отговаря на нуждата им от конкретна информация. С цел справяне с така описаните предизвикателства, Община град Добрич ще създаде процедура за планиране и реализиране на календар от редовни срещи с гражданите в местните общности.
Цел: Възприемане на по-редовен, последователен и кохерентен подход за срещи с гражданите както в общинските помещения, така и в общностите.
Тази реформа ще спомогне за повишаване на усещането у гражданите за откритост и отзивчивост от стана на общината и Общинския съвет. Като засили комуникацията, тази реформа с времето ще спомогне за адаптиране на съдържанието и формата на споделяната от общината информация спрямо нуждите на гражданите. Непосредствения, регулярен и предвидим контакт на институциите с гражданите ще спомогне за повишаване на гражданското доверие и ангажираност.
Резултатите, които тази реформа ще се стреми да реализира включват:
- Общинските служители/членовете на Общинския съвет стават по-разпознаваеми в общността.
- Проблемите на общността се обсъждат и намират решения по-бързо и ефективно от общината.
- Гражданите усещат своите лидери като по-отзивчиви, надеждни и легитимни.
- Гражданите могат да очакват наличието на регулярни възможности за взаимодействие с общинските служители/членовете на Общинския съвет.
Процес:
- Преглед на разнообразието от срещи с общността, провеждани към момента, и набелязване на такива, които да продължат да се провеждат (например в квартали, присъствени или онлайн).
- Разработване на подход, който разпределя усилията между кмета, заместник кметовете и членовете на Общинския съвет. Подходът може да включва и използването, поне за част от срещите, на професионални модератори като независима страна, мост между общината и гражданите.
- Разработване на календар на срещите с гражданите (физически и онлайн в различни формати) и оповестяването му онлайн (на уебсайта и в социалните медии) и чрез местните традиционни медии. Календарът следва да обхваща, но не и да се ограничава до следните компоненти:
- Календарът следва да включва регулярни срещи по квартали (поне 4 срещи на година на квартал), целта на които ще е събиране на обратна връзка за значимите за гражданите теми, идентифициране на проблемите за общността, които общината следва да адресира приоритетно. Тези регулярни срещи по квартали е желателно да се водят от професионални модератори, които ще се възприемат като независима трета страна. Целта на тези срещи ще е да се извлече информация за обществено значими проблеми и идеи за общи решения. Регулярността на срещите следва да осигури предвидимост и структурираност при търсенето на обратна връзка от гражданите, като процесът ще се стреми да привлече и обичайно неактивни граждани да участват и да споделят своето мнение.
- По преценка на общината, може да се въведат отговорници по квартали, които да са основна точка за контакт за конкретния квартал с общинската администрация и Общинския съвет. Отговорниците следва да канализират обратната връзка от гражданите периодично, включително в публично достъпни доклади към институциите.
- Общината следва да осигури воденето на записки по време на сесиите с граждани, включително за повдигнатите притеснения, и информация за контакт за евентуални последващи действия и обратна връзка към гражданите по решени казуси.
- По време на регулярните срещи биха могли да се провеждат анкети и друг тип запитвания към гражданите с цел събиране на информация за проблемите, интересите и мненията им.
- Имплементиране на календара и подсигуряване на неговата цикличност на годишна база, включително оценка на успешността на различните формати срещи и адаптиране на подхода и/или календара за следващата календарна година според наблюденията от имплементацията.
Ресурси:
- Човешки ресурс от общинската администрация.
- Професионални модератори.
- Общински помещения.
- Платформи на социални медии за онлайн събития и формати.
Роли и отговорности:
- Община: Служителите за връзки с обществеността и административният персонал разработват календара и организират логистиката, докато представители на общинската администрация на ръководни позиции и членовете на Общинския съвет са тези, които провеждат сесиите с гражданите.
- Гражданско общество: Местните медии и заинтересованите граждани съдействат за разгласяването на календара на дейностите в общността, за да се насърчи участието.
Реформа 2: Провеждане на кампании за гражданско образование
Обосновка на предлаганата реформа:
Гражданите в Община град Добрич не са достатъчно активни в участието си в официалните механизми за консултиране на общинските решения. От една страна това се дължи на липсата на убеденост, че участието им ще доведе до реални резултати или би могло да окаже влияние върху процесите на вземане на решения. От друга страна, съществува вакуум на разбиране за официалните механизми за консултиране с гражданите и възможностите, от които те могат да се възползват, за да са част от процесите по формулиране на решения на общинско ниво. С оглед подобряване на ефективната прозрачност на общината, която изисква гражданите да разбират протичащите процеси за вземане на решения, за да ги проследяват и да участват в тях, Община град Добрич ще проведе кампании за гражданско образование.
Цел: Информиране на гражданите за техните права и съществуващите възможности за участие в процеса на вземане на решения в общината, включително информация за начина, по който тези възможности работят, кои видове принос са ценни и как се разглеждат предложенията на гражданите.
Реформата ще допринесе за повишаване на гражданското участие и ангажираност, както и за засилване на гражданското доверие в институциите на местно ниво.
Конкретни резултати, които реформата ще търси да постигне включват:
- Повишаване на присъствието на гражданите на заседанията на Общинския съвет и обществените обсъждания.
- Укрепване на легитимността и доверието в членовете на Общинския съвет и служителите на администрацията.
Процес:
- Проучване на добрия опит на други общини и граждански организации, с които те си партнират, в разработване на наръчник за гражданско участие - изчерпателно, лесно за разбиране ръководство за гражданско участие, насочено към информиране на гражданите.
- Изготвяне/адаптиране на наръчник за гражданско участие към нуждите и наличните възможности и начини за участие на гражданите в процеса на вземане на решения в Община град Добрич.
- Публикуване на ръководството на уебсайта на общината и оповестяването му в медиите и социалните мрежи.
- Разработване на план за информационна дейност, който включва календар на дейностите (пресконференции, предавания на живо, въпроси и отговори, общи събрания и т.н.).
Като част от информационните дейности следва да се предвидят посещения на ученици на заседания на Общинския съвет и неговите комисии. Тези посещения могат да се организират на ротационен принцип между различните училища в общината.
- В подготовка на информационните дейности Община град Добрич ще проучи също така опита на други общини за работа с младежки парламенти с цел трансфер на добри практики за въвличане на младите хора в кампании и инициативи на общината и възпитаването им в активно гражданство. Ще бъде създаден младежки общински съвет като консултативен орган към Общинския съвет.
- Изпълнение на информационните дейности от календара.
Ресурси:
- Правен опит.
- Експертен опит в областта на връзките с обществеността/комуникациите.
- Опит в мобилизирането на общността.
- ИТ подкрепа, при необходимост.
- Възможно използване на общински помещения.
Роли и отговорности:
- Община: Експертите в областта на връзките с обществеността/комуникациите разработват и изпълняват плана за информационна дейност под ръководството на заместник-кмет. Общинските съветници следва да бъдат поканени да участват на доброволен принцип.
- Гражданско общество: Медиите играят важна роля в оповестяването на събитията; групите във Фейсбук и местните сдружения могат допълнително да разгласят календара сред членовете си; лидерите на общността могат да действат като посредници при информационните дейности, рамо до рамо с общинските служители.
- Средно- и дългосрочни реформи[2]
Реформа 3: Създаване на Обществен съвет като регулярен консултативен механизъм с гражданското общество
Обосновка на предлаганата реформа:
Община град Добрич се стреми да е отворена към организациите на гражданското общество и да партнира с тях. Същевременно се отчита ограничено структурирано взаимодействие между общината и организациите на гражданското общество (ОГО). Въпреки партньорствата и продуктивния обмен в някои области, като цяло сътрудничеството на общината с ОГО е спорадично (ad hoc). Липсата на структури за редовно обсъждане и планиране на политики с участието на ОГО също допринася за това гражданското пространство да е разпокъсано и некоординирано, при което желанията за съвместни действия остават неосъществени.
Цел: Създаване на Обществен съвет, които да се среща редовно и предвидимо, за да обсъжда предизвикателствата, пред които е изправена общината, както и предложенията за справяне с тях. Създаване на уебстраница, свързана с общинския уебсайт, където да се помества информация за работата на Обществения съвет и неговите срещи.
Тази реформа ще подобри партньорството между общината и гражданското общество, ще подпомогне споделянето на добри практики и експертно знание с ОГО, както и получаването на обратна връзка по важните за общността теми и проблеми и за формирането на общински политики и решения.
Реформата ще търси постигането на следните резултати:
- Групите на гражданското общество и сдруженията са по-ангажирани с дейността и решенията на общината.
- Общината се възползва от експертния опит на гражданското общество.
- Съвместно се идентифицират идеи за (публично-частни) решения на общински проблеми.
Процес:
- Проучване на добри практики за работа на Обществен съвет в страната и по света (обществени съвети с консултативни функции).
- Разработване на проект на правилник за дейността на Обществения съвет (критерии за членство, управление, периодичност и т.н.). Общественият съвет следва да се ръководи от ротационен координатор, излъчен от редиците си, който да работи тясно с координаторите от страна на общинската администрация и Общинския съвет, описани в стъпките по-долу.
- Публично разгласяване на плановете за създаване на Обществения съвет.
- Определяне на длъжностно лице - координатор, което ще представлява общината и ще отговаря за обезпечаване организацията на работата на Обществения съвет, включително актуализиране на уебстраницата за дейността му. При възможност, общината може да създаде допълнителна позиция на координатор за работата с граждански организации, който ще отговаря и за ангажимента на общината по отношение на дейността на Обществения съвет.
- Изпращане на покана към членовете на Общинския съвет за излъчване на техен представител в Обществения съвет според процедурата, определена в правилника за дейността на Обществения съвет - координатор на Общинския съвет за работата с Обществения съвет, който да работи тясно с координатора на Обществения съвет и с координатора от страна на общинската администрация. Координаторът от страна на Общинския съвет ще осигурява добрата комуникация между институцията и Обществения съвет, както и участието на общински съветници в срещите според темите, предвидени в дневния ред на Обществения съвет.
- Изготвяне на карта на ОГО, действащи в общината, и уведомяването им за новосъздадения Обществен съвет, включително информация как могат да се включват в дейността му.
- Консултиране с членове на общността и организации, които са мотивирани и ангажирани кандидати за членство в Обществения съвет.
- Официално учредяване на Обществения съвет и започване на работа спрямо правилника за дейността.
Ресурси:
- Времето на служители от общинската администрация.
- Използване на общински помещения.
- Ресурс за уеб страница на Обществения съвет.
Роли и отговорности:
- Община: Усилията за учредяване и разгръщане на дейността на Обществения съвет следва да се наблюдават от кмета или заместник-кмет в комуникация с председателя на Общинския съвет. Длъжностни лица следва да бъдат определени да отговарят за провеждането на дейността на Обществения съвет според утвърдения правилник за неговото функциониране.
- Гражданско общество: Консултации с представители на гражданското общество могат да се извършват в процеса на изготвяне на проекта на правилника на Обществения съвет; те ще бъдат пълноправни членове на Обществения съвет, в който ще могат да изпълняват ролята на координатор.
Реформа 4: Разработване на институционална комуникационна стратегия
Обосновка на предлаганата реформа:
Община град Добрич отчита необходимостта от подобряване на ефективната прозрачност чрез засилване и преосмисляне на комуникационния подход към гражданите. Общината следва да идентифицира основни канали, формати, подходи при изготвяне на съдържанието и процедури за неговото регулярно споделяне, които да гарантират достъпност на споделяната информация, както и че тя отговаря на нуждите и интересите на гражданите.
Цел: Формулиране на ясни приоритети и насоки за общинските служители по отношение на съдържанието, каналите и аудиторията, с която трябва да осъществяват връзка.
Реформата цели да подобри наличието на информация, достъпността на предоставяната информация, като повиши усещането у гражданите за откритост и отзивчивост от страна на общината.
Реформата търси постигането на следните резултати:
- Общинските комуникационни продукти се появяват по-редовно и са по-достъпни.
- Общинските служители имат по-интерактивни отношения с медиите.
- Гражданите разбират по-добре какво прави общината и защо.
Процес:
- Анализ на комуникационните нужди на общината въз основа на преглед на текущото присъствие в медиите и социалните мрежи, брандинга и имиджа, посланията и аудиторията.
- Използване на външна експертиза при анализа и разработване на комуникационна стратегия на Община град Добрич.
- Разработване на стратегия, включваща послания, съдържание, канали (например уебсайт, Facebook, пресконференции, интервюта и т.н.), аудитория и план за действие.
Община град Добрич би могла да включи в информационните дейности по стратегията и популярни хора от Добрич.
Стратегията следва да вземе под внимание, че е необходимо повишаване на информираността на гражданите и относно съществуващите възможности за проследяване на дейността и решенията на общината и Общинския съвет (онлайн излъчване на заседания и др.) и тези възможности следва да бъдат популяризирани през стратегията.
- Официално приемане и подписване на стратегията от кмета на Общината.
- Обучение на общинския персонал за стратегията и осигуряване на допълнителни ресурси, ако е необходимо.
- Започване внедряването на стратегията.
Ресурси:
- Експертен опит в областта на комуникациите, включително връзки с медиите, управление на социалните медии.
- ИТ подкрепа.
Роли и отговорности:
- Община: Служителите, отговарящи за връзките с обществеността/комуникациите, ръководят техническата страна на изпълнението на реформата, като кметът официално одобрява стратегията, а висши общински служители/ръководители (например заместник-кмет) контролират изпълнението.
- Гражданско общество: Консултации с представители на медиите следва да се провеждат през целия процес, тъй като те са основните посредници в комуникационната стратегия; членовете на общността биха могли да бъдат част от анализа на комуникационните потребности, давайки представа за начина, по който гражданите получават съобщенията от общината; неправителствени организации или предприятия с фокус върху медиите биха могли да предоставят технически съвети.
Реформа 5: Разработване на общинска политика за прозрачност
Обосновка на предлаганата реформа:
През годините Община град Добрич е направила сериозни стъпки в посока прозрачност. Остават обаче известни затруднения при разясняването на обосновката и процесите на вземане на важни решения, особено когато те могат да бъдат разтълкувани в отрицателна светлина от някои граждани. Усилията за прозрачност и отчетност понякога се поставят под съмнение, тъй като липсва достатъчна разяснителна комуникация с медиите и гражданите. Така въпреки стремежа на Община град Добрич да споделя нарастващ обем информация, се отчита предизвикателство по отношение на осигуряване на достъпността на споделяната информация. Същевременно усилията за прозрачност на общината не се разгласяват достатъчно добре и не биват разбирани от гражданите.
Цел: Създаване на ясни насоки и очаквания за видовете информация, които общината следва да публикува, както и за сроковете и формата на публикуване.
Реформата цели да постигне следните резултати:
- По-слабо усещане от страна на гражданите за общинска непрозрачност или избирателна прозрачност.
- По-малко пропуски и закъснения при предоставянето на публична информация.
- По-малко заявления за достъп до информация.
Процес:
- Извършване на преглед на настоящите практики за предоставяне на информация.
- Идентифициране на областите, в които настоящата практика може да бъде подобрена.
- Разработване на насоки относно съдържанието, сроковете, формата и отговорностите при споделяне на информация.
- Изготвяне на проект на документ и търсене на официалното му одобрение.
- Определяне на длъжностни лица, отговорни за изпълнението.
- Осигуряване на необходимите ресурси.
Ресурси:
- Експертен опит в областта на комуникациите.
- Правен опит.
- Издателски и евентуално аудио-визуален софтуер.
Роли и отговорности:
- Община: Експерти по връзки с обществеността/комуникации ръководят техническото проектиране. Кметът одобрява официално политиката и я представя на Общинския съвет за приемане.
- Гражданско общество: Гражданите, съответните обществени групи и местните бизнес групи могат да участват в прегледа на настоящите практики. Неправителствени организации, ориентирани към прозрачността, могат да предоставят съвети и техническа подкрепа.
Приетa с решение №9-1 от 25.06.2024 г.
на Общински съвет град Добрич