Програма финансиране
Критерии за оценка - приложение 3 от програмата
ПРОГРАМА ЗА
ФИНАНСИРАНЕ НА ГРАЖДАНСКИ ИНИЦИАТИВИ
В ПОЛЗА НА МЕСТНАТА ОБЩНОСТ
- ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
- (Изм. и доп. с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) По Програмата за финансиране на граждански инициативи в полза на местната общност, Община град Добрич предоставя безвъзмездна финансова помощ (БФП) за реализиране на проектни предложения на стойност до 3 000,00 лева.
- (Изм. и доп. с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) Средствата за финансиране на граждански инициативи се определят с Решение на Общински съвет град Добрич за всяка бюджетна година. Те могат да бъдат допълвани с дарения по ред и условия, определени в Правилника за дарения.
- Поканата за кандидатстване по Програмата се обявява на сайта на Община град Добрич www.dobrich.bg. Срокът за подаване на проектните предложения е 30 (тридесет) дни след обявяване на поканата.
- (Изм. и доп. с реш. №19-23 от 30.03.2021 г., влиза в сила от 01.01.2022 г.) Програмата се администрира от назначена със заповед на Кмета комисия, която се състои от Председател (без право да гласува), 3-ма представители на общинска администрация, 3-ма общински съветници и 3-ма граждани, номинирани от ЮЛНЦ с адрес на регистрация в Община град Добрич. ЮЛНЦ и гражданите на общината могат да номинират представители на гражданското общество в Комисията. Общински съвет град Добрич ежегодно определя представителите на гражданското общество. Комисията има Председател и Секретар. Комисията избира за Председател (без право на глас) – Председателя на постоянна комисия „Регионално развитие, международно сътрудничество, европейски проекти и програми. Секретарят е представител на Общинска администрация.
- (Изм. с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) Комисията провежда информационни дни за кандидатстващите организации, след публикуване на поканата и след сключване на договорите за БФП.
- Заседанията на комисията са открити.
- Заседанията на комисията са редовни, ако на тях присъстват повече от половината от членовете й.
- Комисията взема решения с обикновено мнозинство.Решенията на комисията, както и оценките й са независими и окончателни.
- Преди да пристъпят към оценяване, всички членове на комисията представят писмени декларации (по образец), че нямат материален интерес и не са „свързани лица“ по смисъла на Закона за предотвратяване и разкриване конфликт на интереси и Търговския закон с участник в процедурата. Декларациите се прилагат към протокола от работата на комисията.
- Мониторинг по време на изпълнение на договорите се осъществява от комисията основно чрез посещения на място, с цел проследяване на изпълнението и съдействие при необходимост. При посещенията се съставят констативни протоколи.
- Кореспонденцията по време на кандидатстване, изпълнение и отчитане на проектите се осъществява по е-поща, на е-адрес, предоставен във формуряра за кандидатстване.
ЦЕЛИ НА ПРОГРАМАТА
- Подпомагане на инициативи за развитие на гражданско общество на територията на Община град Добрич;
- (Изм. и доп. с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) Повишаване активността на юридическите лица с нестопанска цел, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, както и на дружества по Закона за задълженията и договорите;
- (Изм. и доп. с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) Повишаване капацитета на гражданското общество в община град Добрич;
- (Изм. и доп. с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) Насърчаване на гражданското участие и развитие на социалния капитал в общността.
- ДОПУСТИМОСТ
- Допустимост на кандидатите.
- (Изм. и доп. с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) Бенефициенти по настоящата Програма могат да бъдат юридически лица с нестопанска цел (ЮЛНЦ) по Закона за ЮЛНЦ с адрес на регистрация на територията на Община град Добрич и дружества по Закона за задълженията и договорите;
- Недопустими кандидати:
- НПО и ГС, в управлението на които участват членове на комисията по т.4 на Раздел I и/или служители от община Добрич;
- Организации, които иматзадължения към държавата и община Добрич;
- Организации с политическа насоченост.
- Допустимост на дейностите.
2.1 (Изм. и доп. с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) Община град Добрич финансира граждански инициативи в следните приоритетни области:
- Социална сфера и здравна превенция;
- Образование;
- Околна среда;
- Култура;
- Спорт.
2.2 Недопустими дейности за финансиране:
- (изм. и доп. с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) Дейности, които вече са финансирани от други източници; освен в случай на съфинансиране по проекти от значение за общността в областите по т. 2.1;
- (нова с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) Дейности за закупуване на дълготрайни материални активи;
- Дейности, чието изпълнение е стартирало преди подаване на проектното предложение;
- Дейности с политическа насоченост;
- (нова с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) Дейности, които включват недемократични практики.
- Допустимост на разходите.
- За да бъдат допустими разходите по настоящата Програма за предоставяне на БФП, трябва да отговарят на следните условия:
- Да са необходими за изпълнението на проекта и да отговарят на принципите за добро финансово управление;
- Да бъдат извършени след датата на подписване на договора за БФП и до изтичане срока на изпълнение на проекта;
- Да бъдат извършени законосъобразно, да могат да се установят и проверят, и да са подкрепени от оригинални разходооправдателни документи;
- Всички създадени по проекта документи, материали, брошури, удостоверения/сертификати, презентации, плакати, програми, покани, присъствени списъци и публикации, задължително съдържат текста: „Този документ е създаден по проект „_______________“, финансиран от бюджета на Община град Добрич, по Програмата за финансиране на граждански инициативи в полза на местната общност“.
- Недопустими разходи за финансиране:
- Предварителни разходи за подготовка на проектното предложение;
- Административни разходи;
- Разходи за самоцелни ремонтни дейности и офис обзавеждане;
- Разходи за възнаграждения на екипа на проекта;
- Комунални разходи – ток, вода, телефон, отопление;
- (Изм. и доп. с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) Разходите за публичност не трябва да надвишават 10% от сумата, финансирана от Общината за конкретния проект;
- Разходи за транспорт във връзка с организация и управление на проекта. Разходите за командировки следва да са съобразени с ограниченията, съгласно Наредбата за командировките в страната.
РЕД И УСЛОВИЯ ЗА ФИНАНСИРАНЕ НА
ГРАЖДАНСКИ ИНИЦИАТИВИ В ПОЛЗА НА МЕСТНАТА ОБЩНОСТ
ОТ БЮДЖЕТА НА ОБЩИНА ГРАД ДОБРИЧ
УСЛОВИЯ ЗА ФИНАНСИРАНЕ
- (Изм. с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) Размерът за финансиране на едно проектно предложение е до 3000,00 (три хиляди) лева;
- Начин на плащане:
- (Изм. с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) Авансово – 70% в пет дневен срок след сключване на договора.
(Изм. с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) Окончателно – до 30 % в пет дневен срок след одобряване на отчета за изпълнение на проекта.
ИЗИСКВАНИЯ, НА КОИТО ТРЯБВА ДА ОТГОВАРЯТ ПРОЕКТИТЕ
- Проектът да се осъществява в полза на местната общност;
- Проектът да съдържа дейности, насочени поне в една от описаните области в раздел III, т.2.1;
- (Изм. и доп. с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) Проектът да се изпълнява от кандидата - ЮЛНЦ или дружество по Закона за задълженията и договорите;
- Проектът да посочва ясно дефинирана целева група;
- Проектът да съдържа реално постижими цели и конкретни дейности;
- Проектът да откроява ясни и конкретни крайни резултати от реализацията на дейностите в полза на целевите групи;
- Проектът да съдържа подробен график за осъществяването му;
- Проектът да осигурява устойчивост и да дава възможност за мултиплициране на основната идея от други организации;
- Проектът да се базира на реалистичен и подробно разписан по дейности бюджет;
- Времетраенето на проекта да не надхвърля календарната година, в която е сключен договорът за изпълнението му;
- (Изм. и доп. с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) Дейностите по проектните предложения да не са финансирани от друг източник, освен в случай на съфинансиране по проекти от значение за общността в областите по т. 2.1.
ОЦЕНКА НА ПРОЕКТНИТЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ
Оценката на проектните предложения включва следните етапи:
Етап 1: Оценка на административното съответствие и допустимостта
Критерии за оценка на административното съответствие и допустимостта:
- Проектното предложение се отнася за обявената Програма;
- Проектното предложение е подадено в срок;
- Кандидатът отговаря на условията за допустимост на кандидатите по настоящата Програма;
- Кандидатстващата организация няма задължения към държавата и община Добрич;
- Заедно с Формуляра са представени всички изискуеми документи и са окомплектовани в папка, съгласно изискванията на настоящата Програма;
- Попълнени са всички части на Формуляра за кандидатстване (по образеца, утвърден от Общински съвет Добрич) и е подписан от ръководителя на организацията;
- Проектното предложение съответства на минимум една от приоритетните области на Програмата;
- Проектното предложение съдържа допустими дейности и разходи, съгласно условията за допустимост на настоящата Програма;
- Проектът ще се осъществи в полза на общността;
- Времетраенето на изпълнението на проекта е в календарната година;
- Проектното предложение съдържа план-график за изпълнение на дейностите;
- Проектното предложение не надвишава максимално допустимия размер за финансиране.
Изпълнението на всеки от горепосочените критерии се отбелязва с „ДА“, „НЕ“ или „НП“ (не е приложимо). В случай на отговор „НЕ“ или „НП“ се отбелязват писмено мотивите за неизпълнение или неприложимост на критерия. Наличието на отговор „НЕ“ за критерий за административно съответствие и/или допустимост е основание за недопускане на проектното предложение до следващия етап на техническа и финансова оценка.
Протоколът на комисията след приключване на Етап 1 съдържа Списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка и основанията за недопускане. Протоколът се публикува на сайта на община Добричwww.dobrich.bg.
Етап 2: Техническа и финансова оценка – извършва се само за проекти, преминали успешно Етап 1.
- Комисията оценява постъпилите проектни предложения на базата на Таблица за оценка – (Приложение 3). Всеки член на комисията попълва индивидуална таблица. Комплексната оценка на проектното предложение е средноаритметичната стойност от индивидуалните оценки на комисията;
- (Изм. и доп. с реш. №19-23 от 30.03.2021 г.) До финансиране се допускат само проектните предложения, които имат комплексна оценка над 60 (шестдесет) точки от 100 (сто) точки, съгласно класирането им по точки и разполагаемия бюджет за съответната година;
- Комисията има право да намали проектобюджета, при наличие на недопустими дейности или разходи, несъответствие между предвидените дейности и видовете заложени разходи, дублиране на разходи или неспазване на процентно съотношение;
- Одобрените проекти се финансират в рамките на средствата за съответната бюджетна година;
- Протоколът с решението за класиране и предложение за сключване на договор/и за финансиране по настоящата Програма,след утвърждаване от Кмета на общината се публикува на www.dobrich.bg;
6. Класираните кандидати се поканват писмено за сключване на договор. Ако в срок от 5 работни дни от получаване на поканата организацията не подпише договор, това й действие се счита за отказ от финансиране по настоящата Програма.
НАЧИН НА КАНДИДАТСТВАНЕ
- Проектните предложения се подават чрез Формуляр за кандидатстване, утвърден от Общински съвет град Добрич и съответните приложения, публикувани в поканата за кандидатстване по Програмата на сайта на община Добрич www.dobrich.bg.
- Всеки кандидат има право да подаде само едно проектно предложение.
- Формулярът за кандидатстване се попълва на български език, точно и подробно се описва как ще бъдат изпълнени целите на проекта, какви ще бъдат ползите от него и как проектът съответства на приоритетните области на настоящата Програма.
- Към формуляра кандидатите представят:
А) Юридическите лица с нестопанска цел:
- Удостоверение за актуално състояние – оригинал;
- Устав на организацията – заверено копие;
- Автобиография на ръководителя на проекта;
Б) Гражданските сдружения:
- Договор, съгласно Закона за задълженията и договорите – заверено копие;
- Автобиография на ръководителя на проекта;
- Документите за кандидатстване се окомплектоват в папка. Папката съдържа:
- Придружително писмо до Кмета на общината (Приложение 1);
- Формуляр за кандидатстване (Приложение 2), подписан от ръководителя на проекта и подпечатан с печата на организацията (ако е приложимо);
- Изискуеми документи по т. 4;
- Папката с комплекта документи за кандидатстване се подава в запечатан плик чрез лицензиран пощенски оператор или на място в деловодството на Община град Добрич, на следния адрес:
9300 град Добрич, ул. „България“ 12, Община град Добрич
На плика трябва задължително да бъде изписано следното:
„За участие в Програмата за финансиране на граждански инициативи“
име на проекта
пълното име, адрес и БУЛСТАТ на кандидата
Полученият плик се завежда в деловодната система на общината с входящ номер, дата и час на получаване.
В случай, че крайната дата за подаване на проектните предложения е почивен или празничен ден, срокът се удължава до края на работното време на първия работен ден.
- Кандидатстващата организация няма право да поправя или добавя части от проектното предложение след неговото подаване. Общината не връща получени документи и материали.
ИЗПЪЛНЕНИЕИ ОТЧИТАНЕ НА ПРОЕКТИТЕ
- Отчитането на изпълнението на проекта е в рамките на 15 дни след приключване на проектните дейности. Срокът за предаване на отчета за всеки проект е конкретизиран в сключения с общината договор, но не по-късно от 15- ти ноември на текущата година.
- Отчетът се представя в папка, със следното съдържание:
2.1. Придружително писмо до Кмета на общината (Приложение 1);
2.2. Финален отчет (Приложение 5), подписан от ръководителя на проекта и подпечатан с печата на организацията (ако е приложимо):
2.2.1. Технически отчет - съдържа описание на изпълнението на всяка една дейност и постигнатите резултати;
2.2.2. Финансов отчет.
2.3. Електронен носител със съдържание - подкрепящи документи към техническия и финансов отчет – сканирани във формат „pdf“, снимки в „jpg“. Подкрепящите документи се представят САМО в електронен вариант. Файловете задължително трябва да носят името на документа, който съдържат. Всички сканирани документи трябва да бъдат четливи;
2.4. Декларация – опис на електронния носител (Приложение 4).
- Документите в електронния носител, съпровождащи отчитането на изпълнението на проекта, трябва да бъдат оформени в отделни папки, които задължително се подреждат по последователността и логиката на бюджета, и са с наименованието на всяка една дейност (например: „Дейност 1“, „Дейност 2“ и т. н.). Всяка папка съдържа подпапки и файлове с:
3.1. Документи, които доказват извършването на съответната дейност. В зависимост от характера на дейностите, задължителните подкрепящи документи са, както следва(списъкът не е изчерпателен):
3.1.1 Документация за проведени конференции, семинари, обучения, кръгли маси и други прояви:
- Списъци на участниците, съдържащи дата и място на провеждане, трите имена, адрес, телефон и e-mail за контакт, име на организацията/институцията, която представляват, подпис за всеки ден от съответното събитие;
- Програма, презентации, материали, лекции, които са изготвени и използвани в рамките на изпълнение на дейностите.Презентациите и програмите трябва да съдържат темата, име на лектора/ите, дата и място на провеждане;
- Пакетът с материали за участниците и доказателство, че всеки един от участниците е получил такъв (ако е приложимо). Последното може да се документира с информация, включена в присъствените списъци;
- Удостоверения/сертификати, които са раздадени на участниците, преминали обучение (ако е приложимо);
- Обобщение на формулярите за обратна връзка. Формуляри за обратна връзка - анкетни карти(ако е приложимо);
- Прес-съобщения/ публикации/репортажи (ако е приложимо);
- Снимки, доказващи присъствието на регистрираните участници в присъствените списъци за всеки ден от съответното събитие; Снимки, показващи фрагменти от презентациите на отделни лектори и/ или модератори.
3.1.2 Документация при наем на оборудване:
- Копия на договори за наем с описание на оборудването, модел, тип, брой и др.
3.1.3 Документация за наемане на външни експерти:
- Задание за експертна работа и/или договор/и с експерт/и, (ако е приложимо);
- Автобиография и документи, удостоверяващи квалификацията на експерта;
- Доклад за свършената работа (ако е приложимо), подписан приемо-предавателен протокол;
- Материали, които са разработени от експерта;
3.1.4 Документация за осъществени пътувания (само за изпълнение на основни дейности):
- Списък на пътувалите, посочена дата и проява, подписи;
- Командировъчни заповеди (съгласно Наредбата за командировките в страната), с посочен начин на пътуване;
- При пътуване с обществен транспорт - билети за осъществено пътуване (ако е приложимо);
- При пътуване с нает транспорт - договор за наем на транспортно средство с описани детайли за пътуването – дата, маршрут, стойност;
- При пътуване с личен автомобил – командировъчна заповед, талон на автомобила, попълнен пътен лист.
3.2. Разходооправдателни документи, подредени по последователността и логиката на бюджета за съответната дейност - фактури, платени в брой или по банков път, платежни нареждания, банкови извлечения, граждански договори, декларации, приемо-предавателни протоколи, сметки за изплатени суми, платежни нареждания за изплатени данъци и осигуровки. Всички фактури на бенефициента, свързани с изпълнението на проекта, освен предмета на доставката,задължително трябва да съдържат следния текст: „разходът е по договор №…./…… с Община град Добрич“. Всички разходооправдателни документи трябва да са ясни и точни, и да съдържат всички реквизити, съгласно българското законодателство.
- Папката с отчета на проекта се подава в запечатан плик чрез лицензиран пощенски операторили на място в деловодството на общината на следния адрес:
9 300 град Добрич, ул. „България“ 12, Община град Добрич
На плика трябва да бъде изписано следното:
„Отчет на договор № ______________“
име на проекта
пълното име и адрес на кандидата
Полученият плик се завежда в деловодната система на общината с входящ номер, дата и час на получаване.
- На свое заседание комисията разглежда представения отчет и съставя протокол, в който предлага на Кмета на община Добрич приемане, частично приемане или не приеманена изпълнението на проекта.
- Организация-изпълнител на проект, която не представи окончателен отчет в определените в договора срокове или е изразходвала отпуснатите средства по начин различен от посочения в договора, дължи връщането им заедно със законоустановената лихва и се лишава от правото да кандидатства за финансиране по тази Програма през следващата календарна година.
- При пропуски в отчета – техническа или финансова част, или в придружаващите документи, община Добрич изисква писмено допълнителна информация от организацията. Тя трябва да бъде представена в 7-дневен срок от датата на уведомяване. Представените допълнителни документи трябва да бъдат наименовани КОРИГИРАН_дата_ име на вече представения документ. Допълнителни документи и информация по представения отчет се изискват еднократно. Всяка друга представена информация не подлежи на разглеждане.
- При непредставяне на поисканата допълнителна информация в срок, отчетът няма да бъде одобряван или ще бъде частично одобрен.
- Протоколът на комисията, ведно с представения от организацията отчет, се представя на Кмета на общината за одобрение. След утвърждаването му се пристъпва към окончателно плащане по реда на т. 2 от раздел IV.
Приета с решение № 19-9 от 25.04.2017 г. на Общински съвет град Добрич; изменена и допълнена с решение № 19-23 от 30.03.2021 г., на Общински съвет град Добрич.