Публичното обсъждане се обявява за срок от 13 до 27 януари 2016 г. Очакваме Вашите аргументирани предложения на адрес: dobrich@dobrich.bg
ДО
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
ГРАД ДОБРИЧ
ДОКЛАДНА ЗАПИСКА
От Йордан Йорданов
Кмет на Община град Добрич
Относно: Приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община гр. Добрич
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община гр. Добрич е приета с решение № 10 – 7 от 31 Юли 2012 година на Общински съвет – град Добрич. С нея се уреждат отношенията, свързани с определянето и администрирането на местните такси и цени на предоставяни на физически и юридически лица услуги, реда и срока на тяхното събиране на територията на Община град Добрич
- Причини и мотиви за приемане на изменения и допълнения в настоящата наредбата са следните:
В Община град Добрич постъпиха писма с изх. № 989/19.10.2015г. и № 989/ 30.12.2015г. от Окръжна прокуратура – гр. Добрич, с предложение по чл.145, ал.1, т.6 от Закона за съдебната власт, за предприемане на действия по актуализиране на Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община град Добрич и Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община град Добрич с настъпилите промени в Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/.
В Държавен вестник, брой 79 от 2015г., в сила от 01.08.2016г., Държавен вестник, брой 105 от 2014г., в сила от 01.01.2015г. и Държавен вестник, брой 95 от 2015г., в сила от 01.01.2016г. са приети изменения и допълнения на Закона за местните данъци и такси. Най – общо промените в ЗМДТ, които касаят местните такси и цени на услуги, са текстове, които уреждат таксите за дейностите по отглеждане и възпитание в задължителното предучилищно образование за ползване на детската градина или училището извън финансираните от държавата дейности и възможността от 01.08.2016г. общините да определят такси за дейностите по обща подкрепа по смисъла на Закона за предучилищното и училищното образование, които не се финансират от държавния бюджет и се осъществяват от центровете за подкрепа за личностно развитие. Освен това е предвидено освобождаване от заплащане на Такса за битови отпадъци на молитвени домове, храмове и манастири, в които се извършва богослужебна дейност от законно регистрираните вероизповедания в страната, заедно с поземлените имоти, върху които са построени, при условие, че имотите не се ползват със стопанска цел, несвързана с пряката им богослужебна дейност. Приета е и възможността данъчни декларации по Закона за местните данъци и такси да се подават и по електронен път и се вмени задължение на общините да уведомяват ежедневно Министерството на финансите, като предоставят данъчно – осигурителна информация по ред, начин и във формат, определени със заповед на министъра на финансите. С оглед приетите изменения в нормативната уредба и създадените нови законови промени, считам, че е необходимо да се приемат необходими адекватни изменения и в подзаконовите нормативни актове, които са свързани с прилагането и изпълнението на разпоредбите от закона. Текстовете от наредбата следва да се допълнят и изменят в съответствие с разпоредбите от по – висока степен, като се избегнат противоречия и несъответствия с приетите нови правни норми на Закона за местните данъци и такси.
2. Цели, които се поставят с приемане на предлаганите изменения и допълнения в наредбата:
Постигане на съответствие и избягване на противоречия на текстовете от наредбата с нормите на Закона за местните данъци и такси. По – голяма яснота, коректност, публичност и обективност при определянето на общинските такси и цени на услуги, които се събират от общината. Спазване принципите за откритост, публичност и граждански контрол върху дейността на местните власти, конкретно при определяне размера, реда и начина на събиране и освобождаване от заплащане на местните такси и цени на услуги на територията на общината.
3. Очаквани резултати от приемане на изменения и допълнения на наредбата:
- Синхронизиране на текстовете от наредбата с действащото законодателство в Република България;
- Достигане на по – голяма яснота, коректност и публичност при определяне размера на местните такси и цени на услуги на територията на общината;
- Законосъобразност при определяне на размера на местните такси и цени на услуги;
- Повишаване качеството на обслужване на населението и по – добра информираност на местната общност.
- Осъществяване на граждански контрол върху работата на администрацията.
4. Финансови средства, необходими за прилагането на новата уредба:
За прилагането на новите текстове от наредбата, не са необходими допълнителни финасови средства.
5. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз и правото на Реп. България:
Предлаганият проект за приемане на Наредба за изменение и допълнение в наредбата е разработен в съответствие с Европейското законодателство – Европейска харта за местно самоуправление, Европейска харта за регионално развитие, както и с директиви на Европейската общност, свързани с тази материя, предвид съответствието на основните нормативни актове /ЗМСМА и ЗМДТ/ с тях. Европейското законодателство е изградено върху водещи принципи на откритост, публичност и граждански контрол върху дейността на местните власти, което съответства на целите, поставени с предлаганите текстове в Наредбата.
На основание чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове, проектът за изменение и допълнение е публикуван на интернет страницата на Община град Добрич.
Предвид на гореизложеното, предлагам Общински съвет град Добрич да приеме следното
проект!
РЕШЕНИЕ:
Общински съвет град Добрич на основание чл. 21, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, във връзка с чл. 9 от Закона за местните данъци и такси приема Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община град Добрич, както следва:
§1. В чл.2, ал.1, се създават нови точка 4 и точка 5 със следните текстове:
4. за дейностите по отглеждане и възпитание в задължителното предучилищно образование за ползване на детската градина или училището извън финансираните от държавата дейности;
5. за дейности по обща подкрепа по смисъла на Закона за предучилищното и училищното образование, които не се финансират от държавния бюджет и се осъществяват от центровете за подкрепа за личностно развитие;
Чл.2, ал.1 се изменя, като досегашните: точка 4 става точка 6, точка 5 става точка 7, точка 6 става точка 8, точка 7 става точка 9, а точка 8 става точка 9.
§2. Създава се нов чл.9, буква „а”, ал.1 и ал.2 със следните текстове:
(1) Данъчните декларации по Закона за местните данъци и такси се подават от данъчно задължените лица или от техните законни представители по образец, одобрен от министъра на финансите, който се обнародва в "Държавен вестник".
(2) Данъчните декларации по ал.1 могат да се подават и по електронен път по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, като с тях се представят и документите удостоверяващи придобито право на собственост, концесия или ограничено вещно право, както и скици и схеми на придобитите недвижими имоти.
§3. Чл. 10, ал.4 се изменя по следния начин:
(4) Принудителното събиране се извършва от публични изпълнители по реда на ДОПК или от съдебни изпълнители по реда на Гражданско процесуалния кодекс.
§4. Създава се нов чл.11, буква „а”, ал.1, ал.2 и ал.3 със следните текстове:
(1) Община град Добрич предоставя ежедневна информация по електронен път на Министерството на финансите за:
1. идентификационните данни за задължените лица по Закона за местните данъци и такси;
2. обектите на облагане с местни данъци и такси, данъчните им оценки и отчетните им стойности;
3. правата на собственост и ползване върху обектите на облагане;
4. данъчните облекчения и освобождавания по ЗМДТ;
5. размера на задълженията по видове данъци и такси, плащанията и непогасените задължения;
6. мерки за обезпечаване и събиране на вземанията по ЗМДТ;
7. други данни от значение за определянето, обезпечаването и събирането на местните данъци и такси.
(2) Информацията по ал.1 се предоставя по ред, начин и във формат, определени със заповед на министъра на финансите.
(3) Заповедта по ал.2 се публикува на интернет страниците на Министерство на финансите и Националното сдружение на общините в Република България.
§ 5. Чл. 14, ал.1, т.2 и т.3 се изменят по следния начин:
2. събиране, включително разделно, на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за третирането им;
3. проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други инсталации или съоръжения за обезвреждане, рециклиране и оползотворяване на битови отпадъци, включително отчисленията по чл. 60 и 64 от Закона за управление на отпадъците;
§ 6. Чл. 16, ал.7 се изменя по следния начин:
(7) Декларация, подадена извън срока, определен в чл.16, ал.1 и ал.2 не поражда правни последици.
§ 7. Създава се нов чл.17 буква „а”, ал.1 и ал.2 със следните текстове:
(1) Не се събира такса за битови отпадъци за услугите, предоставени на молитвени домове, храмове и манастири, в които се извършва богослужебна дейност от законно регистрираните вероизповедания в страната, заедно с поземлените имоти, върху които са построени.
(2) Освобождаването по ал.1 е при условие, че имотите не се ползват със стопанска цел, несвързана с пряката им богослужебна дейност.
§8. Настоящата Наредба за изменениe и допълнениe на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община град Добрич, влиза в сила от датата на обнародването й в печата, или разгласяването й по друг начин на територията на общината, с изключение на §1, който влиза в сила от 01.08.2016г..
ВНАСЯ:
ЙОРДАН ЙОРДАНОВ
Кмет на Община град Добрич