Публичното обсъждане се обявява за срок от 15. 06. 2015 до 29. 06. 2015 г. включително. Очакваме Вашите мнения и аргументирани предложения на адрес dobrich@dobrich.bg.
До
Общински съвет
град Добрич
Докладна записка
От Детелина Николова
Кмет на Община град Добрич
Относно: Приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за упражняване на правата върху общинската част от капитала на търговските дружества, гражданските дружества по Закона за задълженията и договорите и сдружения по Закона за юридическите лица с нестопанска цел
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
С решение № 16-12/16.12.2008 г. Общински съвет град Добрич прие нова Наредба за упражняване на правата върху общинската част от капитала на търговските дружества, гражданските дружества по Закона за задълженията и договорите и сдружения по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, която влeзе в сила от 01.01.2009 г. Същата бе изменена и допълнена с решения №№ 17-18 / 27.01.2009 г., 21-6 / 28.04.2009 г., 4-8 / 31.01.2012 г. и 13-3/30.10.2012 г.
С тази наредба се уреждат условията и реда за упражняване на правата на собственост на общината в търговските дружества с общинско участие в капитала, участието на общината в граждански дружества по Закона за задълженията и договорите (ЗЗД) и в сдружения с нестопанска цел по Закона за юридическите лица с нестопанска цел (ЗЮЛНЦ).
1. Причини и мотиви за приемане на настоящото изменение и допълнение в Наредбата са следните:
Mотивите за изменение и допълнение в Наредбата са предложения на работната група в изпълнение на Заповед № 462/2014 г. с цел подобряване контрола и регламентиране на определени дейности в общинските търговски дружества.
С настоящите изменения и допълнения се уреждат условията и редът за упражняване на правата на собственост на общината в търговски дружества с общинско участие в капитала. В тази връзка се актуализират текстове, касаещи както управлението и контрола върху общинските търговски дружества, така и съдържанието на договорите за управление с оглед на подобряване контрола, който принципала упражнява в търговските дружества с общинско участие.
Промените в наредбата ще стимулират по-добрата информираност на принципала относно управлението на търговските дружества с общинско участие. В тази връзка са актуализирани текстове, касаещи реда и начина за представяне на бизнес програмите и отчетите на дружествата.
Друго основно изменение и допълнение в наредбата е свързано с актуализацията на Системата от показатели за определяне възнаграждението на управителите, която е допълнена с два нови показателя.
2.Цели, които се поставят с предлаганите изменения и допълнения на Наредбата:
-Да се актуализира и синхронизира Наредбата в съответствие с нормативната уредба.
- Да се подобри управлението и контрола, който принципала упражнява в търговските дружества с общинско участие.
3.Очаквани резултати от приемане на предлаганите изменения и допълнения на Наредбата:
-Пълно съответствие на «Наредба за упражняване на правата върху общинската част от капитала на търговските дружества, гражданските дружества по Закона за задълженията и договорите и сдружения по Закона за юридическите лица с нестопанска цел» с действащата нормативна уредба.
-Подобряване на информираността на принципала, относно актуалното състояние на търговските дружества в които общината има участие.
4.Финансови средства, необходими за прилагането на изменената и допълнена Наредба:
За прилагането на предлаганите изменения и допълнения в Наредбата не са необходими финансови средства.
5. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз и правото на РБългария:
Предлаганият проект за изменение и допълнение на Наредбата е разработен в съответствие с Европейското законодателство – Европейска харта за местно самоуправление, Европейска харта за регионално развитие, както и с директиви на Европейската общност, свързани с тази материя, предвид съответствието на основния нормативен акт /Търговския закон/ с тях.
На основание чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове, проектът за изменение е публикуван на интернет страницата на Община град Добрич.
Предвид гореизложеното предлагам Общинският съвет да приеме следните,
ПРОЕКТ!
РЕШЕНИЯ:
I.На основание чл. 21, aл. 2, от ЗМСМА,Общински съвет приема Наредба за изменение и допълнение на Наредба за упражняване на правата върху общинската част от капитала на търговските дружества гражданските дружества по Закона за задълженията и договорите и сдружения по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, както следва:
* (В наредбата) досегашния текст на чл.31 става ал.1, създава се нова ал.2 със следния текст: „Контролът върху дейността на управителя, контролът за изпълнението на учредителния акт и за опазване имуществото на едноличните търговски дружества с общинско участие, се осъществява от Общински съвет.”.
* (В наредбата) чл.32:
в ал.4 се добавя следния текст: „Избраният по този ред управител има право да практикува в управляваното от него лечебно заведение специалността си за поддържане на квалификацията, съгласно утвърден график до четири часа дневно в рамките на три работни дни седмично. Възнаграждението за извършването на тази дейност се определя съобразно Вътрешните правила за работна заплата на лечебното заведение.”
създава се нова ал.5 със следния текст: „Месечното възнаграждение на управителя се определя съгласно Системата от показатели за определяне възнаграждението на управителите, обективирана в Приложение № 1 към раздел V, т.5.1 от Договора за управление, с изключение на първоначалното тримесечно възнаграждение на новоизбрания управител, което е в размер на 3 (три) минимални работни заплати за страната на месец. Това изключение не важи за новоизбрания управител на лечебно заведение.”
* (В наредбата) създава се нов чл.34а: /1/ С възлагането на управлението на едноличните търговски дружества с общинско участие, управителят и управителният съвет се задължават да изготвят ежегодно бизнес програма на дружеството. Годишната бизнес програма се представя на Кмета на общината и на Общински съвет до 15 януари всяка година, а отчета на дружеството за предходната година – до 31 март.
/2/ Бизнес програмата трябва да е изготвена в съответствие със Стратегията за развитие на дружеството (бизнес плана/програмата за срока на управление) и годишната прогноза за очаквания финансов резултат от дейността на дружеството.
/3/ Бизнес програмата задължително съдържа конкретни икономически показатели, както следва: рентабилност, производителност, обем на продажбите, печалба или намаляване на загуба, нови пазари, използване на съоръженията, поддържане на определен брой работни места, финансови задължения, инвестиции, механизми за стимулиране и/или санкциониране на персонала и др.
* (В наредбата) създава се нов чл.34б: /1/ Управителят и управителният съвет на едноличните търговски дружества с общинско участие в 20-дневен срок след изтичането на всяко тримесечие и в 90-дневен срок след приключване на финансовата година представят на Кмета на общината и на Общински съвет писменни тримесечни и годишни отчети за работата си.
/2/ Отчетите задължително съдържат информация за резултатите от изпълнението на бизнес програмата на дружеството, за финансовото и икономическото състояние на дружеството, за съществуващите или възникнали проблеми и предложени конкретни мерки за тяхното решаване, както и информация за изразходваните и получените средства за реклама, за спонсорство и за дарения.
/3/ Към отчетите задължително се прилагат следните документи: счетоводен баланс, отчет за приходи и разходи, отчет за собствения капитал и паричните потоци, справка за дълготрайните материални активи и справки за вземанията и задълженията.
* (В наредбата) създава се нов чл.34в: Кметът на Община град Добрич може да възлага на общинското звено за одит извършването на одит на едноличните търговски дружества с общинско участие.
* (в заключителните разпоредби на наредбата) се създава нов параграф 4 със следния текст: „Промените в Приложение № 1 към раздел V, т. 1 от Договора за управление влизат в сила по отношение на заварените договори за управление от 01.01.2016г.”
* (в Приложение № 1 на Наредбата) в т.7 след думите „протокола по т.6.” се добавя ново изречение със следния текст: „Приемат се документи единствено на нови кандидати, които не са били отстранени от комисията на първия етап от конкурса.”
* (в Приложение № 1 на Наредбата) досегашната точка 11 става точка 11.1, като след думите „Кмета, като” се добавя следният текст: „предлага да бъде сключен договор с кандидата, който е класиран на първо място, и”.
* (в Приложение № 1 на Наредбата) се създава нова точка 11.2 със следния текст: „Когато общия бал на всеки кандидат участник в конкурса е по-малък от 6 (шест) точки или е под 50% от максимално възможния, комисията в протокола за класиране предлага на Кмета да се проведе нов конкурс поради липса на подходящи кандидати, като се публикува нова обява с 15-дневен срок за подаване на документи.”
* (в Приложение № 1 на Наредбата) в т.13 думите „или провеждане на нов конкурс” се заличават, като след думите „с класирания на второ място” се поставя запетая и се добавя следният текст: „при условие, че общият му бал от конкурса е 6 (шест) или повече точки, или над 50% от максимално възможния, като в противен случай, предлага да се проведе нов конкурс.”.
* (в Договора за управление) текстът на т.1.7 от раздел III се заличава (стар текст: „Неизползвания платен годишен отпуск се изплаща при изтичане на срока на договора”), като на негово място се добавя следния текст: „Ползването, отлагането и погасяването на правото на ползване на платения годишен отпуск, както и обезщетението за неизползван такъв, се извършва съобразно разпоредбите на Кодекса на труда.”
* (в Договора за управление) създава се нова точка 1.10 в раздел III със следния текст: „Има право да намалява размера на определеното с този договор възнаграждение до 50 на сто, за период от един или няколко месеца, в случай, че управителят не изпълни негово решение или действа в нарушение на задълженията си по настоящия договор.”
* (в Договора за управление) създава се нова точка 2.7 в раздел IV със следния текст: „ Управителят на лечебно заведение има право да практикува в управляваното от него лечебно заведение специалността си за поддържане на квалификацията, съгласно утвърден график до четири часа дневно в рамките на три работни дни седмично. Възнаграждението за извършването на тази дейност се определя съобразно Вътрешните правила за работна заплата на лечебното заведение.”
* (в Договора за управление) създава се нова точка 3.1 в раздел IV със следния текст: „Да изготвя ежегодно бизнес програма на дружеството и отчет за дейността на дружеството за предходната година, които да представя на Кмета на Общината и на Общински съвет до 15 януари всяка година, съответно - до 31 март. Бизнес програмата трябва да е изготвена в съответствие със Стратегията за развитие на дружеството (бизнес плана/програмата за срока на управление) и годишната прогноза за очаквания финансов резултат от дейността на дружеството. Бизнес програмата задължително съдържа конкретни икономически показатели, както следва: рентабилност, производителност, обем на продажбите, печалба или намаляване на загуба, нови пазари, използване на съоръженията, поддържане на определен брой работни места, финансови задължения, инвестиции, механизми за стимулиране и/или санкциониране на персонала и др..”
* (в Договора за управление) създава се нова точка 3.2 в раздел IV със следния текст: „Да представя на Кмета на общината и на Общински съвет писменни тримесечни и годишни отчети за дейността на дружеството в 20-дневен срок след изтичането на всяко тримесечие и в 90-дневен срок след приключване на финансовата година. Отчетите задължително съдържат информация за резултатите от изпълнението на бизнес програмата на дружеството, за финансовото и икономическото състояние на дружеството, за съществуващите или възникнали проблеми и предложени конкретни мерки за тяхното решаване, както и информация за изразходваните и получените средства за реклама, за спонсорство и за дарения. Към отчетите задължително се прилагат следните документи: счетоводен баланс, отчет за приходи и разходи, отчет за собствения капитал и паричните потоци, справка за дълготрайните материални активи и справки за вземанията и задълженията;”
* (в Договора за управление) създава се нова точка 3.3 в раздел IV със следния текст: „Да уведомява Кмета на общината и Общински съвет за настъпването на всеки отрицателен финансов резултат по отношение на повереното му дружество”.
* (в Договора за управление) в т.3.6 от раздел IV след думата “уведомява” се добавят думите „своевременно Кмета на общината и Общински съвет”.
* (в Договора за управление) в т.3.7 от раздел IV след думите “организационната структура на” се добавят думите „повереното му дружество”.
* (в Договора за управление) в т.3.8 от раздел IV след думата “договори” се заменя с думата „правоотношения”.
* (в Договора за управление) досегашния текст на т.5.1 от раздел V се заменя със следния текст: „Месечното възнаграждение на управителя се определя съгласно Системата от показатели за определяне възнаграждението на управителите, обективирана в Приложение № 1 към раздел V, т.5.1 от Договора за управление, с изключение на първоначалното тримесечно възнаграждение на новоизбрания управител, което е в размер на 3 (три) минимални работни заплати за страната на месец. Това изключение не важи за новоизбрания управител на лечебно заведение.”
* (в Договора за управление) досегашния текст на т.5.2 от раздел V се заменя със следния текст: „Месечното възнаграждение на управителя може да се променя на тримесечна база по решение на Общински съвет съобразно Системата от показатели за определяне възнаграждението на управителите след приемане на тримесечния отчет и баланса от Общински съвет.”
* (в Договора за управление) в буква „г” от т.6.3 от раздел VI думата “системно” се заличава.
* (в Договора за управление) в т.6.3 от раздел VI се създава нова буква „д” със следния текст: „при неизпълнение на решенията на Общински съвет, на Кмета на общината, и/или на задълженията по настоящия договор;”.
* (в Договора за управление) в т.6.3 от раздел VI досегашните букви „д”, „е”, „ж” и „з”, стават съответно буквите „е”, „ж”, „з” и „и”.
* (в Договора за управление) в новата буква „и” от т.6.3 от раздел VI преди думите „състоянието на дружеството” се добавя думата „финасовото”.
* (в Договора за управление) текстът на т.6.5 се изменя по следния начин: „При прекратяване на договора по т.6.3, букви: „в”, „г”, „д”, „е”, „ж”, „з” и „и” управителят, освен неустойката по т.6.6, дължи на ДРУЖЕСТВОТО – ВЪЗЛОЖИТЕЛ и неустойка в размер на 12 (дванадесет) минимални работни заплати за страната.”
* (в Приложение № 1 към разделV, т.1 от Договора за управление т.нар. Системата от показатели за определяне възнаграждението на управителите) се правят следните изменения:
Раздел I се изменя по следния начин:
1. Коефициент на рентабилност на приходите от продажби
№ |
Критерии |
Бална оценка |
1. |
до 0,05 |
0.8 |
2. |
от 0,05 до 0,1 |
1.3 |
3. |
от 0,11 до 0,16 |
1.8 |
4. |
от 0,161 до 0,21 |
2.0 |
5. |
над 0,21 |
2.2 |
2. Коефициент на ефективност на приходите от обичайната дейност
№ |
Критерии |
Бална оценка |
1. |
до 0,4 |
1.8 |
2. |
от 0,41 до 0,6 |
1.5 |
3. |
от 0,61 до 0,8 |
1.2 |
4. |
от 0,81 до 0,99 |
1.0 |
5. |
над 0,99 |
0.5 |
3. Коефициент на финансова автономност
№ |
Критерии |
Бална оценка |
1. |
до 0,5 |
0.8 |
2. |
от 0,51 до 0,65 |
1.0 |
3. |
от 0,651 до 0,8 |
1.2 |
4. |
от 0,81 до 0,95 |
1.4 |
5. |
над 0,95 |
1.6 |
4. Средно списъчен брой на персонала
№ |
Критерии |
Бална оценка |
1. |
до 10 души |
0.4 |
2. |
от 11 души до 20 души |
0.8 |
3. |
от 21 души до 50 души |
1.2 |
4. |
от 51 души до 100 души |
1.4 |
5. |
над 100 души |
1.6 |
5. Просрочени задължения на дружеството
При просрочени задължения на дружеството общата бална оценка се намалява с единица (- 1).
6. Загуба на дружеството
При намаляване на загубата на дружеството общата бална оценка се увеличава с (+ 0,5)
При увеличаване на загубата на дружеството общата бална оценка се намалява с (- 0,5)
Раздели II, III и IV се отменят.
Раздел V става Раздел II.
II.Възлага на Кмета последващите съгласно Закона действия.
С уважение,
ДЕТЕЛИНА НИКОЛОВА
Кмет на Община град Добрич